Volledig scherm
Hirving Lozano. © ANP

Hoe gaat PSV de naamsbekendheid in Mexico verzilveren?

De leiding van PSV is verrast door de gunstige neveneffecten van de transfer van Hirving Lozano. De spectaculaire Mexicaanse aankoop is niet alleen op het veld erg belangrijk voor de Eindhovenaren; 'Chucky' zorgt in zijn geboorteland ook voor naamsbekendheid van de club.

Lozano is niet de eerste Mexicaan in dienst van PSV. De laatsten jaren waren verdediger Héctor Moreno en middenvelder Andrés Guardado gewaardeerde krachten bij de Brabanders. In een iets grijzer verleden speelden de Mexicanen Carlos Salcido en Francisco ‘Maza’ Rodriguez in de Eindhovense defensie.

,,We denken nog meer te kunnen profiteren van onze naamsbekendheid in Mexico'', zegt de onlangs aangetreden commercieel directeur Frans Janssen hierover. ,,Net zoals PSV dat eerder deed in Zuid-Korea en Brazilië.''

Quote

Je moet doortastend, creatief en origineel zijn.

Commercieel directeur Frans Janssen

Smoel

Volledig scherm
Young-pyo Lee en Ji-Sung Park. © ANP

Janssen doelt daarmee op begin deze eeuw, toen de Zuid-Koreanen Ji-Sung Park en Young-pyo Lee, en de Brazilianen Alex en Heurelho Gomes met PSV furore maakten. En uiteraard op de Brazilaanse spitsen Ronaldo en Romario die PSV in de jaren '80 en '90 een smoel gaven in Europa.

Commercieel directeur Janssen weet wel hoe deze naamsbekendheid aan de andere kant van de wereld te gelde gemaakt kan worden. ,,Je moet doortastend, creatief en origineel zijn'', zegt hij. ,,Zelf heb ik bij De Lage Landen (vorige werkgever, red.) ook vanaf nul en met nul medewerkers vestigingen moeten opbouwen in een aantal nieuwe landen. Die ervaring kan me nu bij PSV van pas komen.''

Volledig scherm
Frans Janssen. © psv
Volledig scherm
De Mexicaanse vlag in het Philips Stadion. © ANP