Volledig scherm
© anp

Oranjeshirt 1974 zorgt opnieuw voor rel

Het omstreden Nederlands elftal-shirt van Johan Cruijff uit 1974 zorgt veertig jaar na dato voor een nieuwe rel. Het oranje voetbaltruitje met twee strepen wordt tegenwoordig door Cruijff Classics weer verkocht, maar sportmerk Adidas (van de drie strepen) heeft daar grote moeite mee en wil dat de collectie uit de handel verdwijnt.

Cruijff Classics heeft dat tenue met twee strepen al meer dan acht jaar op de markt en kwam drie weken geleden met een extra collectie die geïnspireerd is op de kledinglijn van Cruijff, zoals trainingspakken en polo's met twee strepen.

Daarop zijn de advocaten van het sportmerk in actie gekomen. Cruijff zelf vindt de aanklacht 'te gek voor woorden'.  'Twee strepen horen bij mij zeker in combinatie met nummer 14. Ze zijn onderdeel van mijn identiteit en die behoort niet aan Adidas toe, maar aan mij. Twee strepen zijn niet van Adidas', stelt hij.

Johan Cruijff zorgde in de aanloop naar het WK van 1974 voor veel ophef door te zeggen niet in het shirt van Adidas te willen spelen. De voormalige nummer veertien zei 'geen reclamezuil van Adidas' te willen zijn en ontwierp zijn eigen shirt, met twee strepen. Die outfit wordt nu al meer dan acht jaar aangeboden door Cruijff Classics.

Directeur Ferenc van der Vlies van Cruijff Classics vindt de reactie van Adidas 'verbazingwekkend'. 'De collectie is geïnspireerd en hergeproduceerd op de Cruijffiaanse lijn van 1974. Alles is bijna één op één nagemaakt met wat Johan dat WK droeg, in en buiten het veld. Authentieker kan niet. Iedereen in Nederland weet dat Johan Cruijff twee strepen droeg om juist niet op Adidas te lijken en nu beweert Adidas onterecht dat wij op hun willen lijken. Het meest saillante is dat iedereen ervan overtuigd is dat de sportmarketing juist door die strepenzaak in 1974 een enorme vlucht heeft genomen. Adidas en overige sportmerken zouden Cruijff dus eigenlijk dankbaar moeten zijn', aldus Van der Vlies. Cruijff Classics beraadt zich nog over een reactie.