Volledig scherm
© anp

Philips stopt na 34 jaar als shirtsponsor PSV

De zeven letters van Philips staan vanaf juli 2016 na 34 jaar niet meer op de tricots van PSV. Die mededeling heeft de leiding van de voetbalclub inmiddels ontvangen, meldt Eindhovens Dagblad. PSV en het elektronicaconcern hebben de langste sponsorrelatie ter wereld. De band blijft zeker intact, maar Philips geeft PSV ondertussen de ruimte om een nieuwe hoofdsponsor te zoeken. Beide partijen denken dat PSV daarvan op lange termijn financieel niet slechter wordt.

Volledig scherm
© ANP Pro Shots

Philips blijft na volgend seizoen wel als op een na belangrijkste sponsor aan PSV verbonden. Bestuursvoorzitter Hans de Jong van Philips Benelux hecht er veel waarde aan om te benadrukken dat Philips een prominente partner van PSV blijft en dat er geen enkele intentie is te stoppen met het sponsoren van de club. PSV-directeur Toon Gerbrands laat weten dat 'PSV iets naar buiten brengt zodra er een overeenkomst met Philips is bereikt'. 

Het huidige sponsorcontract van de multinational met PSV loopt in juni 2016 af. De club blijft daarna in de statuten gewoon de naam  Philips dragen en ook het stadion aan de Frederiklaan draagt in de toekomst de naam Philips Stadion. In ruil daarvoor en om historische en marketing-technische redenen blijft Philips de club sponsoren. Het concern stopt momenteel op jaarbasis ongeveer zes miljoen euro in de club en dat wordt teruggeschroefd naar drie à vier miljoen euro per jaar. Het is niet de bedoeling  dat bedrag verder af te bouwen. De Jong wil de genoemde cijfers overigens niet bevestigen of ontkennen. 

Een voordeel voor PSV is dat de club een nieuwe shirtsponsor kan aantrekken en met de bijdrage van Philips in de achterzak waarschijnlijk meer sponsorinkomsten kan ophalen. Momenteel bedragen die in totaal ongeveer achttien miljoen euro per jaar. PSV heeft ook nog een vacature voor een rugsponsor. Eerder al werd duidelijk dat kredietaanbieder Freo na dit seizoen van de rug van de PSV-spelers verdwijnt. Die partij stak de voorbije jaren gemiddeld ruim een miljoen euro in PSV.

Philips vindt de stap opzij bij PSV passen bij de huidige strategie van de onderneming. ,,De naamsbekendheid van ons merk is honderd procent. Ons concern wordt bovendien gesplitst en daarmee komt iets minder nadruk op de consument te liggen", aldus De Jong.,,We blijven ook in de toekomst zoeken naar manieren om ons langdurige partnerschap te onderstrepen en verder uit te bouwen. We geven PSV nu ook de ruimte om te groeien."