Volledig scherm
Ter illustratie. © anp

'Appen in de auto moet verboden worden'

Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen overweegt appen en sms'en in de auto te verbieden. Ze is het beu dat automobilisten het verkeer in gevaar brengen doordat ze druk zijn met hun mobieltje.

Quote

Dit is een groot probleem: als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvel­den verder met je auto.

Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu

Nu is het volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens al verboden voor bestuurders hun telefoon vast te houden tijdens het rijden. Schultz kijkt of dit kan worden uitgebreid naar een ban op het bedienen van een mobiel, zegt ze in een interview met deze krant.

Schultz: ,,Dit is een groot probleem: als je een paar seconden op je toestel kijkt, ben je zo een paar voetbalvelden verder met je auto. Toch zie je nu automobilisten die voortdurend de aandacht op de telefoon in de houder richten in plaats van op de weg. Dus we moeten verder kijken. Verbieden is een optie."

Een verbod zou, mits haalbaar, alleen gelden voor het direct bedienen van een mobiel. Niet voor roken of het wijzigen van de radiozender.

Automatische uitschakeling
Daarnaast zoekt de verkeersminister naar technische oplossingen. Ze denkt bijvoorbeeld aan automatische uitschakeling van bepaalde functies tijdens het rijden of dat de telefoon wordt overgenomen door de auto. ,,We gaan daarover in gesprek met telecombedrijven. Als je Pokémons wilt vangen, schakelt de telefoon ook uit als je te hard gaat.''

Jaarlijks vallen er ongeveer 600 doden en zwaargewonden door mobiel bellen of het gebruik van sociale media in de auto, blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie. Ook handsfree bellen zorgt voor concentratieverlies. De kans op een ongeluk is bij bellen in de auto vier keer hoger dan normaal.

Quote

Deze kabinetspe­ri­o­de leggen we zo'n 750 kilometer weg aan. De komende tien jaar komt daar zo'n 1.000 kilometer bovenop

Melanie Schultz van Haegen, minister van Infrastructuur en Milieu

Verkeersopstoppingen
Ongelukken veroorzaken een belangrijk deel van de files. Steeds vaker staat het verkeer vast en voor de komende jaren wordt een toename van het aantal verkeersopstoppingen voorspeld. Schultz ziet de oplossing vooral in meer asfalt en besluit voor de verkiezingen nog zoveel mogelijk over extra wegen.

,,Deze kabinetsperiode leggen we zo'n 750 kilometer weg aan. De komende tien jaar komt daar zo'n 1.000 kilometer bovenop'', zegt de VVD-bewindsvrouw. ,,Mijn opvolger in een nieuw kabinet kan dat niet terugdraaien.''

Afspraken
Op de korte termijn probeert Schultz specifieke files op te lossen door afspraken te maken met lokale bestuurders en werkgevers over bijvoorbeeld werktijden, alternatieve vervoersmiddelen en spitsmijden. Ook gaat Rijkswaterstaat de bandenspanning van vrachtwagens extra controleren, omdat klapbanden geregeld tot opstoppingen leiden.

Volledig scherm
CDA-Kamerlid Martijn van Helvert. © anp

Nieuwe, fikse investeringen nodig

De komende jaren zijn nieuwe, fikse investeringen nodig in infrastructuur, zodat Nederland geen aanhoudend 'verkeersinfarct' krijgt door achterstallig onderhoud. Dat zegt Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in reactie op de uitspraken van verkeersminister Schultz.

,,De afgelopen jaren is er vanwege de crisis miljarden gekort op de budgetten. Met die beperkte middelen heeft de minister er het maximale uitgehaald, dat is een huzarenstukje. Maar nu is het hoog tijd om de overgebleven knelpunten aan te pakken."

Wachtrij
Overigens wordt volgens Van Dijk nog geen half procent van de files veroorzaakt door vrachtverkeer. ,,Ik hoor mensen wel eens zeggen: haal die weg uit de wachtrij. Maar dat is een fout. Zo halen we het bloed uit de aderen van de economie. We kunnen beter slagen maken door extra asfalt, slimme benutting van de weg en technologische ontwikkelingen."

De ANWB presenteerde onlangs nog een inventarisatie van de belangrijkste ergernissen door vertraging die weggebruikers ervaren. CDA-Kamerlid Martijn van Helvert komt vandaag tijdens een groot verkeersoverleg met een provinciaal plan, dat alle knelpunt per provincie bevat. ,,Dan kunnen we eens terugkijken hoe deze minister het heeft gedaan. Want ze kan lief glimlachen en knipogen, maar de problemen zijn groot. Door de bezuinigingen, waar zij ook mee heeft ingestemd."

Knelpunten
De CDA'er denkt dat knelpunten aangepakt kunnen worden met een aantal ingrepen: meer geld voor asfalt, goed onderhoud van wegen, investeringen in verkeersveiligheid en werken aan communicatie tussen voertuigen. ,,Tot slot moet de overheid de mensen en bedrijven actiever aanspreken om zich gespreid in het verkeer te begeven. Zo kunnen we in ieder geval weer samen op weg."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement