Volledig scherm
Een barbecue in het Kralingse Bos in Rotterdam © ANP

Barbecueën floreert in crisistijd

De populariteit van barbecueën blijkt flink toegenomen door de recessie in Nederland, meldt het AD. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en ondernemers signaleren een opvallende toename.

Assistent-professor Maarten Gijsenberg van de Rijksuniversiteit Groningen bekeek de populariteit van honderdvijftig verschillende product-categorieën in supermarkten. 'Het blijkt dat mensen minder vaak 'out-of-home consumption' doen, dus minder vaak naar restaurants gaan of bijvoorbeeld naar de kapper,' zegt Gijsenberg. 'Ze gaan meer zelf koken en het samen gezellig maken en daar past barbecueën bij. Barbecuevlees en -sauzen worden meer verkocht.'

Volgens Gijsenberg vallen mensen in financieel lastige tijden terug op zichzelf. 'Je merkt dat ze zelf dingen doen die ze anders buitenshuis zouden betrekken.'

Volgens de onderzoeker is er nog een verklaring voor de populariteit van het roosteren op hete kooltjes: mensen besparen op dure buitenlandse reizen, maar willen toch het vakantiegevoel. 'Ze wekken met minder middelen toch dat relaxte gevoel op.'

Professioneel barbecueër Stan Hofstee bevestigt dat beeld. Hij organiseert barbecues voor particulieren en bedrijven. 'We kunnen rustig zeggen dat het nu inderdaad een hype is. Mensen zoeken ondanks de recessie toch gezelligheid met elkaar.'