Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Bedrijven in de rij voor Chinese E-handelsmissie Alibaba

Meer dan honderd Nederlandse en Belgische bedrijven hebben zich aangemeld voor een eigen handelsmissie die de Chinese webreus Alibaba in maart organiseert naar zijn hoofdkantoor in Hangzhou. Die zogenoemde 'e-handelsmissie' wordt geleid door startupambassadeur Prins Constantijn.

Quote

Elke keer als ik er kom is er weer een hoog glazen kantoor bijgebouwd

Blokker topman Roland Palmer

Zowel startende merken, mkb'ers als multinationals staan te trappelen om hun spullen in China te gaan verkopen via Alibaba, stelt Roland Palmer, Benelux-directeur van het bedrijf. ,,De handelsmissie biedt ze een unieke gelegenheid om kennis te maken met topbestuurders van Alibaba. Van deskundigen uit hun branche krijgen ze uitleg over de mogelijkheden om hun producten rechtstreeks te verkopen aan de Chinese consument. Zo kunnen we snel tot zaken komen.''

Babyspullen
Het is volgens Palmer voor het eerst dat het hoofdkantoor van Alibaba zoveel Europese bedrijven tegelijk ontvangt. De bedrijven die zich hebben aangemeld, verkopen vooral voeding, babyspullen, kleding en huisdecoratiespullen.

Dertig Nederlandse merken als Philips, Nutrilon en G-Star hebben al een winkel geopend op Alibaba's handelsplatform Tmall. Dat aantal moet met behulp van de handelsmissie dit jaar verdubbelen.

Mobieltje
De voormalige Blokker-topman Palmer noemt de campus van Alibaba in Hangzhou 'het Sillicon Valley van het oosten'. ,,Fantastisch om te zien. Er werken 40.000 mensen. Elke keer als ik er kom is er weer een hoog glazen kantoor bijgebouwd. De gemiddelde leeftijd is 27. In de kantine kun je alleen betalen met je mobieltje. Tachtig procent van de bestellingen in China gaat al via mobile. Met online shoppen lopen ze zeven jaar op ons voor.''

Quote

Deze handelsmis­sie is een unieke mogelijk­heid voor Nederland­se startups en bedrijven om toegang te krijgen tot het almaar groeiende aantal Chinese consumen­ten

Prins Constantijn
Volledig scherm
Multimiljardair Jack Ma geldt als de Bill Gates van China. © EPA

Prins Constantijn leidt de handelsmissie als ambassadeur van StartupDelta, dat tot doel heeft om de toegang tot internationale markten voor Nederlandse startups te verbeteren. ,,Deze handelsmissie is een unieke mogelijkheid voor Nederlandse startups en bedrijven om toegang te krijgen tot het almaar groeiende aantal Chinese consumenten'', zegt hij.

Pakketjes
Via Alibaba's verkoopplatformen (AliExpress, Tmall, Taobao) werd vorig jaar voor zo'n 500 miljard euro aan spullen verhandeld. Tweederde van alle pakketjes in China wordt door Alibaba verstuurd. Maar het bedrijf dat ook wel de Chinese Amazon wordt genoemd doet veel meer: het heeft ook China's meest gebruikte online betaalsysteem in handen (Alipay), China's grootste logistieke bedrijf, video-, muziek- en cloudopslagdiensten.

Alibaba werkt zelfs samen met Steven Spielberg om films voor de Chinese markt te produceren. Het succes maakte de oprichter, de voormalige leraar Engels Jack Ma, multimiljardair. Hij geldt als de Bill Gates van China.

Quote

Je kunt niet zomaar een winkeltje openen, dan is de kans op succes nihil

Blokker topman Roland Palmer

Voor Nederlandse bedrijven biedt een shop op Alibaba's Tmall volgens Palmer veel voordelen. ,,Wij bieden toegang tot een virtuele winkelstraat waar al 439 miljoen klanten doorheen lopen. Als je China nog niet kent, is het heel lastig om er voet aan de grond te krijgen. Bij veel bedrijven is dat misgegaan. Zij probeerden het via distributeurs, daar heb je geen enkele grip op. Wij koppelen Nederlandse bedrijven aan onze Chinese marketingpartners.'' 

,,Neem Hunkemöller, een nieuwe klant van ons. Die werkt nu samen met een bureau dat exact weet hoe je online lingerie verkoopt aan Chinese vrouwen. Welke setjes zet je in de etalage? Hoe bepaal je de prijs ten opzichte van Chinese concurrenten? Dat luistert nauw. Je kunt niet zomaar een winkeltje openen, dan is de kans op succes nihil. Je moet er bovenop zitten. In de retail draait het om de details. Daarbij is een winkel op Tmall een heel goede teen in het water voor bedrijven die meer willen in China. Zo is Hunkemöller van plan er ook fysieke winkels te openen.''