Aangeboden door BuurtAED
Advertentie
'Aangeboden door...' is content gemaakt in opdracht van en betaald door een adverteerder, geproduceerd door de commerciële afdeling van DPG Media. De journalisten van het AD zijn hier niet bij betrokken.
Volledig scherm
© BuurtAED

'De BuurtAED is het kloppend hart van onze wijk'

BuurtAEDHet kan zomaar ineens gebeuren. Een buurtbewoner of een goede vriend die in de bloei van zijn of haar leven getroffen wordt door een hartstilstand. Het overkwam Marleen Zwartkruis (51) uit Haarlem. Buurtgenoot Marcel (49), de man van haar vriendin Karen, overleefde dankzij het snelle reanimeren van hun tienerdochter. Marleen regelde kort daarop een openbare defibrillator (AED) in de buurt. ‘Nu wonen we in een veilige wijk waar iedereen kan reanimeren en waar een AED beschikbaar is.’

‘Ik was enorm geschrokken, had dit nog nooit eerder meegemaakt’, blikt Marleen terug op de bewuste zwarte vrijdagnacht, begin september vorig jaar. ‘Het kwam zo dichtbij.’ Ze hoefde net als een groep andere buren niet lang na te denken toen haar vriendin Karen kort na het voorval begon met het organiseren van reanimatiecursussen. De ‘afschuwelijke machteloosheid’ die Karen die septembernacht had gevoeld, wilde ze zoveel mogelijk mensen besparen. De snelle reanimatie is Marcels redding geweest.

Karens reanimatiecursus kwam via sociale media een kennis bij de Hartstichting ter ore. Die wees de buurtgenoten op het platform BuurtAED.nl en de mogelijkheid een inzamelingsactie te starten voor een AED in hun wijk. Dit project, een initiatief van de Hartstichting en Philips, zorgt ervoor dat er meer openbare en geregistreerde AED’s in woonbuurten komen te hangen. Dat is van groot belang, want wekelijks worden 300 mensen, net als Marcel, buiten het ziekenhuis getroffen door een hartstilstand. Hoe eerder burgers beginnen met reanimeren, hoe beter. De inzet van een AED vergroot de overlevingskans. Want elke minuut telt na een hartstilstand.

Binnen een dag startte Marleen een actie op BuurtAED.nl en begon haar buurtgenoten te mobiliseren voor een donatie. Via onder meer Facebook verspreidde haar oproep zich ‘als een olievlek’. Binnen vijf dagen was het geld binnen, dankzij donaties van zestien buurtgenoten en een café-eigenaar. ‘Deze ondernemer belde mij’, vertelt Marleen. ‘Zij en haar man wilden het resterende bedrag voor de AED aanvullen.’ Een andere horecaondernemer bood de muur van zijn café aan om het apparaat op te hangen.

Volledig scherm
© BuurtAED

‘Het persoonlijke verhaal is de kracht van de actie. Dat raakt mensen’, zegt Marleen. ‘Dan komen ze wel in actie, want ze willen wat voor elkaar betekenen. Zelf wordt ze ook ‘warm’ van mensen mobiliseren voor anderen. ‘Het is heel bijzonder om zo’n heftige gebeurtenis in iets heel moois te kunnen omzetten.’ Open communicatie is ook heel belangrijk volgens Marleen. ‘Je moet goed uitleggen wat er met hun centen gebeurt.’ Als het bedrag voor de BuurtAED niet binnen een maand wordt opgehaald, wordt het geld teruggestort. De reacties uit de buurt waren alleen maar positief, herinnert Marleen zich. ‘Wat een heftig verhaal’, zeiden ze dan, ‘wat goed dat je dit doet.’

Dat het geld zo snel binnen was had ze nooit verwacht. Een heel maandplan voor de wervingsactie lag al klaar. Een bezoek aan de wethouder om hem van de actie op de hoogte te stellen was al gebracht. ‘Ook de gemeente spoort burgers aan een AED voor hun wijk aan te schaffen met subsidies, om zo meer AED’s in de stad te krijgen’, aldus Marleen. ‘Maar dat hadden wij niet meer nodig. Onze actie ging zo hard!’

Samen met de eigenaar van Café de Vijfhoek hebben ze de beste plek gezocht om de AED te installeren. Het café, klein, gezellig en middenin de wijk gelegen, is een plek waar mensen uit de buurt vaak samenkomen. ‘Zo is de BuurtAED het kloppend hart van onze wijk geworden.’ En heel bijzonder, vindt ze: ‘Hij is opgehangen door Marcel zelf, elektromonteur en inmiddels helemaal hersteld van de hartstilstand. Dat maakt het verhaal mooi rond.’

Ben jij ook geraakt door het verhaal van Marcel en Marleen?