Echte egeltjes waren ‘te moe’ voor Staatsloterijreclame

Net als het verfomfaaide hondje Frekkel vorig jaar is ook het piepende egeltje Freddie – het nieuwe dier uit de eindejaarsreclame van de Staatsloterij – hard op weg een internethit te worden. Maar anders dan Frekkel is Freddie niet echt. Darre van Dijk (chief creative officer bij reclamebureau TBWA/Neboko): ‘We hebben een deel van de scènes met een knuffelegel gedraaid’.

Volgens Van Dijk was het eerste plan wel om een écht dier te casten voor het filmpje waarin een oudere man zich over een verdwaald egeltje ontfermt dat in winterslaap gaat. ,,Het probleem was alleen dat de inheemse egels in de najaarsperiode zich echt al voorbereiden op die winterslaap en dus te moe zijn, te weinig energie hebben. En we wilden ook geen Afrikaanse egel inzetten die een ander bioritme heeft want dan hadden de echte egel-kenners vast zoiets gehad van: hé, maar die komt in Nederland helemaal niet voor.’’