Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Efteling eerder beticht van racisme

discussieDe opgelaaide discussie rond de twee 'racistische' attracties van de Efteling is niet nieuw. Want nog voor de opening van Carnaval Festival (1984) stond de attractie, die Joop Geesink (bedenker van Loekie de Leeuw) vlak voor zijn dood ontwierp, al ter discussie.

Quote

Binnen de directie was er nooit discussie over het ontwerp

Ruud de Clercq, toenmalig directeur
Volledig scherm
© Wikipedia

Een actiegroep wil dat de Efteling ermee stopt. Ze vinden de stereotyperingen van Afrikaanse kannibalen en bosjesmannen kwetsend. In een brief aan het sprookjespark protesteert de Facebook-groep Stop Oppressive Stereotypes (SOS) tegen de attracties Carnaval Festival en Monsieur Cannibale. Laatstgenoemde attractie draait om een Afrikaanse kannibaal met een lepel door zijn neusgaten, tussen draaiende kookpotten.

In Carnaval Festival reizen bezoekers langs verschillende continenten en culturen, uitgebeeld door 275 poppen. De poppen bij Afrika (5 bosjesmannen) en Azië (spleetogen) zijn volgens SOS 'uiterst kwetsende en uitermate racistische attracties met onderdrukkende stereotyperingen' waarmee de Efteling 'kinderen vermaakt en tevens indoctrineert'. ,,Het meest kwalijke van alles is misschien wel dat u bij het bouwen van deze attracties al wist dat ze racistisch zijn.''

Weerstand
Het uitbeelden van over-karakteriserende figuren uit andere landen werkte al tijdens de bouw weerstand op, vertelt Bert Outmayer, als poppenmaker ingehuurd door Geesink, aan website Eftepedia.

De Afrikaanse figuren werden nog tijdens de bouw aangepast om beschuldigingen van racisme te voorkomen. ,,Waar wij werkten in het gebouw hielden enkele Chinezen kantoor. Wij hadden zes Chinese poppen op de gang gezet, maar die Chinezen wisten zelf van niks. Dus die kwamen door de gang en die zagen die poppen staan. Ja, met die voortandjes er uit. Die werden toch wel kwaad. Ik heb ze maar naar binnen gehaald, maar toen we verteld hadden waar het voor was vonden ze het toch wel leuk.''

Ook Monsieur Cannibale (1988) riep veel weerstand op. Niet alleen het uiterlijk, maar ook de associatie van een 'bosneger' die mensen opvreet zou de imago van donker Afrika geen goed doen. ,,Binnen de directie was er nooit discussie over het ontwerp'', herinnert toenmalig directeur Ruud de Clercq zich desgevraagd. ,,Bezoekers hebben er nooit negatief op gereageerd, die hebben kennelijk een objectiever beeld van de attractie. Maar was één actiegroep die protesteerde. We hebben toen aanpassingen gedaan in het ontwerp en daarmee was het opgelost.''

Groot ijsje
De kannibaal kreeg een groot ijsje en fruit in zijn handen. Hij werd vegetariër. ,,Het was een verbetering die iedereen waardeerde. Daarna heb ik geen kritiek meer gehoord.''

Toch viel de kannibaal de Amerikaanse journaliste Gisela Williams ook op toen ze een paar jaar geleden de Efteling bezocht. Ze vond het park fantastisch, maar stipte in een artikel in The Wall Street Journal wel de 'onaangename kant' aan. ,,De manier waarop mensen met een donkere huidskleur worden afgebeeld is racistisch, een stap terug naar de tijd van de VOC.''