Volledig scherm
PREMIUM
© anp

'Einde sigaret in zicht? Onzin'

Philip MorrisHet einde van de sigaret is bij fabrikant Philip Morris nog niet in zicht. Volgens longarts Wanda de Kanter is de belofte van de topman van de sigarettengigant daarover niet meer dan sluwe marketing. Maar ook voorstanders zien elektronische sigaretten het voorlopig niet winnen van traditionele. ,,Het is op korte termijn niet haalbaar.''

Quote

Pas over 20 jaar is duidelijk of e-sigaretten kanker veroorza­ken

Pauline Dekker

75 euro per setje
Philip Morris wil niet verklappen wanneer de iQOS in Nederland op de markt komt, maar wel dat de nieuwe sigaret eind dit jaar in twintig landen geïntroduceerd moet zijn. En in de enorme fabrieksruimtes van Philip Morris in Bergen op Zoom draaien vanaf 2018 in ieder geval twee nieuwe productielijnen om tabak te maken voor de iQOS.

In landen als Italië, Portugal en Zwitserland zijn de elektrische lurkers al een groot succes. Voor ongeveer 75 euro koop je een set: een elektronisch pijpje met een oplader. Er is geen verbranding en geen rook, maar wel een zogeheten aerosol. Die bevat volgens de sigarettengigant 90 tot 95 procent minder schadelijke stoffen. Daarnaast is er geen as en trekt er geen vieze lucht in kleren of gordijnen.

Philip Morris-topman André Calantzopoulos zei vandaag dat het bedrijf op termijn mogelijk stopt met de verkoop van traditionele sigaretten. De tabaksgigant heeft zijn hoop gevestigd op de elektronische iQOS-sigaret (spreek uit: ei-kos), die in Nederland nog niet verkrijgbaar is. De iQOS verhit tabak, zonder het te verbranden. Daardoor is hij volgens de fabrikant veel minder schadelijk dan normale sigaretten.

,,Er is geen enkele aanwijzing dat Philip Morris hiervan ook maar iets meent'', zegt Wanda de Kanter. De longarts van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis is initiatiefnemer van TabakNee, een journalistieke en activistische website over de sigarettenindustrie. ,,Als het bedrijf wil veranderen, kan de knop vandaag nog om. Ze weten al decennialang dat ze een ongezond product maken, maar kiezen ervoor niet te veranderen.''

De belofte is volgens De Kanter simpelweg marketing voor de nieuwe sigaret van een bedrijf dat moet overleven. ,,Ze verkopen hem als de sigaret die rokers en niet-rokers weer samenbrengt. Je kan hem tenslotte ook binnen gebruiken. Daar kunnen ze geld mee verdienen.'' TabakNee-collega Pauline Dekker, ook longarts, is het daarmee eens. ,,De topman heeft maar één doel: winst maken. Het gaat hem niet om de gezondheid van mensen.''