Volledig scherm
PREMIUM
Peter van der Knaap: ,,Geef handhaving weer serieuze plaats." © Frank Jansen

'Geen kind mag tussen de vrachtwagens fietsen'

verkeersveiligheidDe topadviseur voor verkeersveiligheid kraakt het Nederlandse beleid. Verkeershufters hebben vrij spel en met de regels voor de aanschaf van zuinige auto's is 'een blunder' begaan, vindt hij.

Jarenlang was Nederland het beste jongetje van de klas als het gaat om verkeersveiligheid. Dat je niet achterover kunt leunen, blijkt volgens directeur van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van der Knaap uit de nieuwste cijfers. Hij fileert het Nederlandse verkeersveiligheidsbeleid op alle fronten.

In 2014 stokte het aantal verkeersdoden op 570, in 2015 kwamen 621 mensen om. ,,Dat komt neer op een uitzonderlijk grote stijging van 9 procent'', rekent de verkeersexpert voor. ,,De hoogste stijging van heel Europa. De eerste maanden van 2016 duiden ook op een stijging.''

Nu bungelt Nederland op sommige lijstjes onderaan. Zo staan we in Europa plek 23 als het gaat om veiligheid van nieuwe auto's. ,,Belastingvoordelen op energiezuinige auto's hebben ervoor gezorgd dat we minder veilige en kleinere auto's hebben gekocht'', verklaart Van der Knaap. ,,Omdat bijtelling niet gebaseerd is op uitstoot maar ook op gewicht, is er beknibbeld op allerlei veiligheidsvoorzieningen zoals automatische remsystemen. De Europese Raad voor Verkeersveiligheid stelde ook vast dat auto's in Nederland relatief laag scoren op veiligheid. Dat is serieus, want dat gaat bijvoorbeeld over wat er met kinderen op de achterbank gebeurt als zo'n auto wordt aangereden. Dat kan hoofdletsel schelen.''

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.