Volledig scherm
HEMA verkoopt sinds dit jaar ook merkagenda's © HEMA

HEMA springt in gat dat V&D achterliet: de schoolcampus

Waar de V&D het meest om werd gewaardeerd? De Schoolcampus natuurlijk. Dat was jarenlang dé plek om agenda's, kaftpapier en alle andere benodigdheden in te slaan. De HEMA is nu heel slim gesprongen in het gat dat de V&D achterliet: hippe merkagenda's en een nieuwe schoollijn.

Volledig scherm
Een van de nieuwe agenda's © HEMA

Nee, voor echte toffe agenda's gingen jongeren niet snel naar de HEMA. Vooruit, sommige meisjes wel, die hun agenda's zelf helemaal opvrolijkten met stickertjes en frutsels. Maar jongens? Niet gezien. HEMA heeft echter sinds half mei voor het eerst ook merkagenda's in de schappen liggen, waarmee de keten een nieuwe groep klanten hoopt aan te spreken.

,,We proberen dit jaar inderdaad voor de eerste keer om merkagenda's te verkopen'', bevestigt Marry Jansen van HEMA. ,,We hebben al jaren een eigen lijn in agenda's, maar we wilden jongeren graag een ruimere keuze geven in het aanbod.'' In de winkels liggen nu naast het huismerk ook agenda's van onder andere Jill, Bart Simpson of Voetbal International. Jansen: ,,Het idee is dat er voor iedereen een agenda te vinden is.''

Quote

Ik verwacht ook dat er een hele schoollijn wordt opgezet bij HEMA. Ze pakken zo een brede markt in een keer op

Trendwatcher Lieke Lamb
Volledig scherm
Een HEMA-agenda van het huismerk © HEMA

Feestje
Trendwatcher Lieke Lamb vindt de stap van HEMA slim. ,,Ze springen echt in een gat dat door de V&D is achtergelaten. Want eerlijk is eerlijk: voor schoolspullen gingen mijn kinderen nooit naar de HEMA.'' Het is ook een logische stap, aldus Lamb. ,,Ik verwacht ook dat er een hele schoollijn wordt opgezet bij HEMA. Ze pakken zo een brede markt in één keer op. Kinderen hebben dat materiaal toch ieder jaar weer nodig.''

Schoolspullen kopen is voor jongeren - vooral voor meiden en moeders - een feestje. Een ritueel dat vaak aan het einde van de zomervakantie plaatsvindt. Lamb: ,,Een week voor de school begint, kopen de meeste mensen de spullen weer in. Kaftpapier, agenda's, tassen en passers. En als dat nu ook uitgebreid bij de HEMA kan, dan hebben ze en mooie nieuwe markt te pakken.''

Argusogen
Toch staat niet iedereen direct te juichen. Retaildeskundige Paul Moers vindt het begrijpelijk dat naast de Bruna ook HEMA nu in deze tak van sport start. ,,Maar vergeet niet dat Action met argusogen meekijkt naar deze markt.''

Bovendien vindt Moers het jammer dat het oer-Hollandse bedrijf nu ook andere merken gaat verkopen. ,,Bij de HEMA weet je: ik koop hun eigen merk en dat staat voor een goede prijs en goede kwaliteit. Dit is misschien een iets te opportunistische stap.''

Huismerk
Marry Jansen van HEMA begrijpt de gefronsde wenkbrauwen van Moers. ,,Maar we gaan echt niet ons eigen huismerk aan de kant schuiven. Integendeel, ook bij de schoolspullen blijft onze eigen lijn de boventoon voeren.''