Volledig scherm
PREMIUM
© Shutterstock

Het sollicitatiegesprek sterft uit

Digitaal wervenStop maar met het schrijven van een sollicitatiebrief; solliciteren doe je tegenwoordig online. Radicaal vernieuwend is Unilever. Het levensmiddelenbedrijf werft jonge kandidaten alleen nog maar digitaal.

Quote

Werkgevers als Hunkemöl­ler en Ikea gebruiken alleen nog maar vi­deo-sollicita­ties om nieuwe verkopers te vinden

Aaltje Vincent

Als zo'n groot bedrijf als Unilever de sollicitatieprocedure digitaliseert, reken maar dat andere bedrijven ermee bezig zijn of zullen volgen. ,,Dit is niet zomaar een dingetje. Meer bedrijven zetten stappen in die richting. Werkgevers als Hunkemöller, Hema en Ikea gebruiken bijvoorbeeld alleen nog maar video-sollicitaties om nieuwe verkopers te vinden," weet loopbaandeskundige Aaltje Vincent.

Voor wie niet weet wat zo'n video-sollicitatie inhoudt: in een filmpje van hooguit 1 minuut vertelt iemand iets over zichzelf en waarom hij geschikt is voor de functie. Zo heeft ook Patrick Vrolijk (21) vrij snel een nieuwe baan weten te vinden.

Geen zweetdruppels of gestotter, geen zenuwen vooraf over wat hij moest aantrekken voor de camera of wat hij zou moeten zeggen. Nee, hij ging zitten en had in één keer de opname klaar. ,,Ik ben niet zo snel zenuwachtig. Ik dacht ik probeer het gewoon. Ik ging voor de camera zitten, vertelde kort wie ik ben en wat ik kan. That's it."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement