Volledig scherm
PREMIUM
© Peter Bak

Hier horen Marten en Oopjen thuis

rijksmuseumMarten en Oopjen zijn vanaf morgen drie maanden in Amsterdam te bezichtigen - daarna verdwijnt het Hollandse echtpaar voor een opknapbeurt in het restauratieatelier van het Rijksmuseum. Om vervolgens weer af te reizen naar het Louvre, hun tweede huis in Parijs.

Volledig scherm
© ANP Handouts
Volledig scherm
© ANP

Grote glimlach
Minister Jet Bussemaker (Cultuur) zag Marten en Oopjen voor het eerst in de krochten van het Louvre in Parijs toen ze met haar Franse collega Pellerin de deal sloot. Daarna kon ze de werken bewonderen in het Louvre, samen met koning Willem-Alexander en koningin Máxima. ,,Maar dit is wel een heel mooi moment, nu ze thuis zijn", zegt Bussemaker met een grote glimlach op haar gezicht. ,,En het is ook heel bijzonder om te zien dat ze in een andere setting en omgeving weer anders uitkomen. Hier in het Rijks, met de donkere muur, is er zo'n zo'n mooi contrast." Om dat als eerste te mogen zien, heeft ze het missen van de ministerraad graag over.

Want zo luidt de afspraak tussen de Nederlandse en de Franse staat toen zij samen à 160 miljoen euro de werken van Rembrandt verwierven: Marten en Oopjen moeten om de 12 weken de 500 kilometer pendelen die Amsterdam van Parijs scheidt.

Jonathan Bikker, conservator van het Rijksmuseum en expert in 17de-eeuwse Hollandse meesters: ,,In het Louvre hangen Marten en Oopjen bepaald niet mooi. Je moet een lange gang vol Italiaanse kunst door en dan links de hoek om. Je moet het echt weten. Zonde, want deze schilderijen verdienen het van verre te worden gezien."

In het Rijksmuseum krijgt het stel de plek die het volgens de conservator verdient: naast De Nachtwacht, Rembrandts onbetwiste hoogtepunt. ,,Marten en Oopjen zijn daar op hun plaats. Het zijn unieke, monumentale, letterlijk overweldigende werken. 'Een symfonie in zwart en wit', zei een criticus ooit. Neem de afmetingen al: 2,07 bij 1,35 meter. Levensgroot, staand en ten voeten uit - een unicum in het oeuvre van Rembrandt van Rijn."

Goed bij kas
Bikker mag zich kenner bij uitstek noemen van het leven én het lijden van Marten Soolmans (1613-1641) en Oopjen Coppit (1611-1689). Hij dook in de geschiedenis van het paar en die historie vertelt volgens hem ook nadrukkelijk het verhaal van de beginnende Republiek en de Gouden Eeuw (1588-1702), dé bloeiperiode van Nederland.

,,Die rijkdom zie je terug in de portretten van Marten en Oopjen. Ze zaten in elk geval goed bij kas. Een dergelijk portret was uitsluitend weggelegd voor vorsten en de hogere adel. Tot die stand behoorden zij niet.

,,Het moet hun veel hebben gekost. Hoeveel? We weten het niet. Ter indicatie: Rembrandt had ooit een geschil over een portret dat 500 gulden kostte. Een enorm bedrag voor een tijd, waarin het jaarsalaris van een ambachtsman 300 gulden bedroeg. Marten en Oopjen hebben ten minste het dubbele betaald."

  1. Brief aan alle Nederlanders: ‘Hoe leg je uit dat je niets deed om het zeewater tegen te houden?
    PREMIUM
    Voorpublicatie

    Brief aan alle Nederlan­ders: ‘Hoe leg je uit dat je niets deed om het zeewater tegen te houden?

    Op het moment dat een meerderheid van de Nederlanders overtuigd is van klimaatverandering, grote investeringsfondsen aankondigen niet meer te investeren in fossiele energie en de Tesla Model 3 de meest verkochte auto is, komt bestsellerauteur en De Correspondent-medewerker Rutger Bregman met een alarmerende brief aan alle Nederlanders, gratis in boekvorm verkrijgbaar: Het water komt. Klik hier voor de voorpublicatie.