Volledig scherm
V&D in de binnenstad van Nijmegen. © anp

Huurbazen liggen dwars, redding V&D uitgesteld

De grote verhuurders  van V&D weigeren zich op te laten jutten door de curatoren van het warenhuis en CoolCat-eigenaar Roland Kahn. Ze nemen meer tijd om te kiezen tussen Kahn en Hudson's Bay Company, dat nog nadrukkelijk in de race is. De redding van V&D zal nog minstens enkele dagen en misschien zelfs weken op zich laten wachten, vertellen diverse verhuurders aan het AD.

Volledig scherm
Roland Kahn. © ANP

Diverse grote vastgoedeigenaren kwamen maandag bijeen onder leiding van vastgoedadviseur Cushman & Wakefield. De uitkomst: ze gaan nog niet in zee met Kahn. Veel verhuurders zijn gecharmeerd van Hudson's dat serieuze interesse heeft in een aanzienlijk deel van de V&D-panden. Bovendien is er in meerdere steden een derde kaper op de kust.  

Curatoren Kees van de Meent en Hanneke de Coninck-Smolders  hebben juist steeds gezegd dat er uiterlijk maandag of dinsdag duidelijkheid moet zijn. Het UWV betaalt de 5500 medewerkers van V&D slechts tot 16 februari door en de formaliteiten van een overname vergen ook nog een week. Is er volgende week dinsdag geen deal dan sluiten alle 63 filialen.  

Volgens Mare Elizen, baas van Elizen Vastgoed dat de V&D's in Deventer en Apeldoorn bezit, kan het nog alle kanten op. De gesprekken kunnen zelfs nog weken duren, claimt Elizen, die zegt dat het verhuurders niet alleen om de harde pegels gaat.

Deel van de panden

Volledig scherm
© anp

Probleem is dat zowel CoolCat en HBC slechts een deel van de V&D-panden wil, met name die in de grote steden. De meeste verhuurders hebben echter zowel panden in grote als kleine gemeenten. Jos van de Mortel is daar één van, zijn Metroprop is eigenaar van de filialen te Den Bosch, Sittard en Heerlen. ,,Ik wil een goede deal, liefst voor de lange termijn. En dan graag voor al mijn panden."  

Van de Mortel ziet in Hudson's een uiterst interessante partij. ,,Ze lijken tot nu toe in meer van mijn panden geïnteresseerd dan Kahn." Sowieso vindt hij het bod van de CoolCat-eigenaar te laag. ,,Ik heb een tegenvoorstel gedaan, maar nog niets daarop gehoord."  

Een deel van de verhuurders voelt zich onder druk gezet door de bewindvoerders, die na lange radiostilte zaterdag opeens verklaarden in vergevorderde gesprekken met Kahn's Cool Investments te zijn. De curatoren noemden zijn plannen - Kahn wil zo'n 40 filialen overnemen - de beste. ,,Een media-offensief om ons snel te laten beslissen," zegt een grotere verhuurder die niet met naam genoemd wil worden.  

Zorgvuldigheid

Quote

Niemand wil een oplossing die misschien op korte termijn het beste lijkt, maar niet duurzaam blijkt

Vastgoedadviseur

Volgens  adviseur Jeroen Lokerse van Cushman & Wakefield is zorgvuldigheid minstens zo belangrijk als snelheid. ,,Het is gewoon een complex proces dat tijd vergt," weet Lokerse. Volgens hem gaat het de verhuurders om de beste oplossing voor de retailmarkt.   

,,Niemand wil een oplossing die misschien op korte termijn het beste lijkt, maar niet duurzaam blijkt. Dat is niet goed voor verhuurders en werknemers." Volgens Lokerse hebben sommige verhuurders naast Kahn en HBC zelfs een derde kandidaat. Dat bevestigen enkele verhuurders ook aan het AD.

Ook bij V&D erkennen bronnen dat meer tijd nodig is. Meest waarschijnlijke scenario is nu dat er vrijdag duidelijkheid komt. De moeilijkheid ligt niet alleen bij verhuurders. Ook ABN Amro, ING en Rabobank moeten hun fiat geven, bovendien praat ook La Place-koper Jumbo mee. ,,Tot vrijdag voeren alle partijen de druk maximaal op," zegt een ingewijde.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Doek valt definitief voor chloortreinen: laatste in 2021

    Doek valt definitief voor chloortrei­nen: laatste in 2021

    AkzoNobel vervoerde de erg giftige stof, die bijvoorbeeld wordt gebruikt om kunststof te maken, tientallen jaren lang 's nachts per spoor door Nederland naar de chemische fabrieken in en rond Rotterdam. Aan de gewone, geregelde chloortransporten over het spoor kwam in 2006 al een einde. Maar als de chloorfabriek van AkzoNobel in Rotterdam voor bijvoorbeeld onderhoud even stilligt, mag het bedrijf per trein chloor uit Duitsland halen.