Jong en oud bouwt tijdens Lego World in de Zwolse IJsselhallen.
Volledig scherm
Jong en oud bouwt tijdens Lego World in de Zwolse IJsselhallen. © ANP

Investeringen drukken winst bij Lego

De vraag naar Legosteentjes blijft maar groeien. Door alle investeringen die Lego daarom heeft gedaan, kwam de winst onder druk te staan. Dit meldde het Deense bedrijf vandaag.

De verkopen van de grootste speelgoedfabrikant van Europa liepen in de eerste helft van dit jaar met ruim een tiende op tot 15,7 miljard Deense kroon (2,1 miljard euro). Dit was te danken aan een sterke vraag naar speelgoed voor meisjes. Lego bracht vorig jaar een eigen meisjeslijn uit Friends, die zeer succesvol bleek. De nettowinst nam daarentegen licht af tot 3,5 miljard kroon.

Faillissement
Tijdens de eerste helft van dit jaar opende Lego een nieuwe fabriek in het Chinese Jiaxing in China. De capaciteit van een bestaande vestiging in het Mexicaanse Monterry werd fors uitgebreid. Ook in Europa is de productie flink verhoogd door de productiefaciliteit in Hongarije uit te breiden.

,,Deze investeringen in mensen en infrastructuur zullen uiteraard gevolgen hebben voor de winstgroei op korte termijn'', zei financieel directeur John Goodwin. Hij benadrukte dat ze hard nodig zijn om wereldwijd nog meer kinderen kennis te laten maken met Lego.

Het Deense bedrijf balanceerde in 2003 nog op de rand van een faillissement. De nazaten van Ole Kirk Christiansen staken honderd miljoen uit eigen vermogen in het bedrijf en pasten de bedrijfsvoering aan. Geen grote stenen meer maar kleinere zodat eigen creaties gebouwd kunnen worden.

  1. De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’
    PREMIUM

    De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’

    Veel meer stops en nóg meer pakketjes. Nu bijna iedereen thuis is, wordt er meer online gewinkeld dan ooit. Pakketbezorgers draaien overuren en de Belangenvereniging Pakket Distributie bereidt een rechtszaak voor tegen PostNL. Want die kan via advertenties de bezorgers wel bedanken, maar dat maakt ze nog geen goede opdrachtgever, klinkt het. Of zoals bezorger Bas Masselink zegt: ,,Als wij steeds harder moeten werken, horen we toch meer te verdienen. Of ben ik nou gek?”