Kabinet dreigt met ingreep bij deurverkoop: ‘Misleiding moet stoppen’

Energiebedrijven krijgen van het kabinet een laatste kans om afscheid te nemen van misleidende en opdringerige deurverkoop, anders volgen er maatregelen en desnoods een verbod. Dat stelt staatssecretaris Mona Keijzer (CDA). ,,Dan grijp ik in.’’

Keijzer is geschokt door berichtgeving op deze site, waaronder de honderden klachten die het AD inzag over malafide colportagepraktijken. Ze eist maatregelen van energiebedrijven. ,,Dit moet de sector zich aantrekken. Hier geldt: wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet’’, zegt de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat tegen deze site.

Toename

Quote

Als lokaal te weinig mogelijkhe­den zijn, grijp ik in bij deurver­koop

Mona Keijzer, Staatssecretaris Economische Zaken en Klimaat

De deurverkoop zal toenemen door een verbod op ongevraagde telemarketing dat Keijzer komend jaar invoert, vrezen ingewijden. Alleen als iemand bij een bedrijf klant is geweest of expliciet toestemming geeft benaderd te worden, mag er nog worden gebeld. Maar energiebedrijven moeten ergens hun klanten vandaan halen en aan de deur is het eenvoudig sjoemelen en misleiden, zo blijkt uit meldingen over verkopers die contracten slijten aan oude, soms dementerende of zelfs blinde klanten. Ook doen ze zich voor als ‘tariefcontroleur’ of ‘netbeheerder’.

Keijzer is furieus over deze werkwijze. ,,Ik wil liever niet alles verbieden, maar zulke praktijken moeten uitgebannen worden. Allereerst is dat aan gemeenten zelf, zij kunnen lokale regels stellen voor bedrijven waar wel en waar niet de deuren langs te gaan.’’

Weinig mogelijkheden

Maar verschillende lokale initiatieven om deurverkoop terug te dringen strandden recent omdat gemeentebesturen wijzen naar de landelijke overheid. ,,Als ik merk dat ze lokaal te weinig mogelijkheden hebben, grijp ik in. Absoluut. Een gewaarschuwd mens telt voor twee’’, aldus Keijzer. Desnoods komt ze met een verbod zoals dat nu in de maak is voor de ongevraagde telefonische verkoop: ,,Ik zit hier om consumenten te beschermen en deze telemarketing-wet helpt daarbij. En als er meer nodig is, doe ik meer.’’

De staatssecretaris nodigt de bestuurders van grote energiebedrijven uit voor een gesprek over de verkooptactieken. ,,De cultuur in een bedrijf wordt ook beïnvloed door de mate waarin de Raad van Bestuur zich zaken aantrekt. Als zij iets belangrijk vindt, gebeurt het.’’

Volledig scherm
Mona Keijzer, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat. © MARTIJN BEEKMAN