Volledig scherm
PREMIUM
© BNN VARA/Annemieke van der Togt

Astrid Joosten: Als ik een dt-fout zie, denk ik oei oei oei

De s.p.e.l.showZe is allergisch voor dt-fouten en toont zich vanaf vanavond op tv met De S.P.E.L.show een ambassadrice voor de Nederlandse taal. Maar niet alleen taal beroert Astrid Joosten, ze heeft ook hart voor de publieke omroep. ,,Ik ga echt niet meer verkassen.’’

Astrid Joosten (60) windt – met dt – zich op. Ze signaleert om zich heen taalverloedering en dat gaat de presentatrice aan het hart. ,,Ik constateer dat onze taalvaardigheden achteruitgaan. Iedereen gebruikt tegenwoordig spellingcorrectie, maar weten we überhaupt nog wel waar ’t kofschip voor staat? Dan kun je zeggen: wat maakt dat allemaal nou uit? Maar ik hoor en zie dat mensen zichzelf benadelen bij bijvoorbeeld het schrijven van een sollicitatiebrief. Als we redacteuren nodig hebben en ik zie dt-fouten, denk ik toch ook: oei oei oei…die moet ik maar niet uitnodigen. Met die gedachten wilde ik iets leuks voor televisie bedenken.’’

  1. Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde
    PREMIUM
    Recensie

    Een tournee zit er voor Blind Date niet in, best zonde

    Natuurlijk, iedereen in de zaal weet het. De twee acteurs die deze voorstelling over twee ex-geliefden gaan spelen, zijn zelf ooit getrouwd geweest. En dan heet de ene hoofdpersoon in Blind Date ook nog Katja, net als Katja Schuurman zelf. Voor zover het al ongemakkelijk zou kunnen worden: Schuurman en Thijs Römer tackelen dit gegeven vakkundig nog voordat ze beginnen. Ze spreken de zaal toe, waarbij ze hun gezamenlijke liefdesverleden benoemen en er bij wijze van grap aan toevoegen dat elke overeenkomst met de realiteit berust op toeval. Die inleiding leidt ertoe dat de bezoeker zich nog net even extra inspant in zijn poging om te vergeten dat hier op het podium twee (van tv en film) bekende Nederlanders acteren. Zeker in het geval van Schuurman, die vooral ook veel presentatiewerk op tv verricht, is dat losmaken niet zo eenvoudig. Of zoiets lukt, ligt uiteindelijk aan de spelers zelf. In Blind Date, een bewerking van de film die regisseur Theo van Gogh in 1996 maakte, draait het om Pom (Römer) en Katja, die bij een verkeersongeluk hun 3-jarige dochtertje verloren. Hun relatie is onder dat drama bezweken, niettemin proberen ze wanhopig samen tot verwerking te komen en daarmee nader tot elkaar. Hun werkwijze daarbij: blind dates met elkaar organiseren via contactadvertenties. Elke ontmoeting begint met een nieuwe kennismaking, maar het doel bereiken blijkt lastiger dan gehoopt.