Volledig scherm
PREMIUM
© AD/Joost Hoving

'Kinderen moeten meer groente en fruit eten'

GezondheidDe jeugd moet meer groente en fruit eten. Daarom begint het kabinet een reclame-offensief. Staatssecretaris Martijn van Dam weet als jonge vader hoe moeilijk het is kinderen zover te krijgen. Je moet ze verleiden, net als Mars en BurgerKing dat doen. ,,Een spotje voor broccoli, waarom niet?''

Quote

Ik zet hem elke dag groente voor en elke dag hoop je dat hij het toch in zijn mond stopt

Hij geeft het eerlijk toe: in huize Van Dam weten ze zich soms ook gewoon geen raad met lastige eters. ,,Ik ben gezegend met één kind dat heel veel groente eet, en de ander is, nou ja..., een uitdaging," lacht Martijn van Dam. ,,Ik zet hem elke dag groente voor en elke dag hoop je dat hij het toch in zijn mond stopt."

Soms moet je als ouder inventief zijn, weet de staatssecretaris van Economische Zaken inmiddels. Bijvoorbeeld door te zeggen dat je van spinazie heel sterk wordt, zoals een vriend hem adviseerde. ,,Toen het bord leeg was, liet ik haar de tafel optillen. Dat lukte zowaar! Al had ze niet door dat ik met mijn knieën onder tafel een handje hielp."

Babbeltruc
Maar goed, zo'n babbeltruc werkt misschien twee keer, wie kinderen structureel aan het gezonde eten wil krijgen, moet meer in huis hebben, stelt Van Dam. Voedingsconcerns laten zien hoe je dat doet: met schier oneindige reclamebudgetten verleiden zij consumenten, van jong tot oud, met hun vaak (te) vette, zoete of zoute producten.

In de strijd tegen ongezond eten volgt Van Dam het adagium 'if you can't beat them, join them'. In de 'nationale strategie groente en fruit' gaat het roer om. Van Dam kreeg de tuinbouwsector op één lijn om een gezamenlijke promotiecampagne op te zetten die gezinnen moet aanzetten tot het eten van meer groente en fruit. De helft van de kosten betaalt de sector zelf. Voor de andere helft regelt de staatssecretaris subsidie uit de Europese Unie via een regeling waaruit de Nederlandse tuinders in totaal 'tientallen miljoenen euro's' kunnen halen.

Vooral bij kinderen gaat het de verkeerde kant op, schetst Van Dam. ,,In elke gemiddelde schoolklas zit maar één kind dat genoeg groente eet. En slechts één op honderd kinderen krijgt genoeg fruit. Die cijfers hebben mij enorm getriggerd."

Verkeerde weg
egelijkertijd neemt het aantal mensen dat ziek wordt door slecht eten toe. Nu al heeft bijna 10 procent van de Europese bevolking diabetes. 60 procent van de sterfgevallen door hart- en vaatziekten is het gevolg van een ongezond voedingspatroon. Van Dam: ,,We zijn echt op de verkeerde weg.''

Het doel van de nieuwe strategie is tweeledig: tuinbouwproducten moeten innovatiever worden en er moet meer reclame voor worden gemaakt. De snoeptomaatjes die de afgelopen jaren de supermarktschappen veroverd hebben, zijn volgens Van Dam een voorbeeld van een geslaagde innovatie die ook kinderen aanspreekt. Voor hem op tafel liggen kleine rode en oranje exemplaren in een schaaltje. Van Dam: ,,Probeer je kind maar eens een gewone tomaat te laten eten of zet ze deze voor. Juist die kleurverschillen vinden kinderen heel leuk."

En er komt meer op de markt, zoals de groentefriet of tortilla's die voor 80 procent uit groente bestaan. ,,Die kant moeten we op. Daar liggen ook enorme kansen voor de tuinbouw, willen we onze leidende rol in de wereld vasthouden. Het gaat om een miljardenbusiness."

Gemaksproduct
Belangrijk is dat groente een gemaksproduct wordt, want uitgebreid in de keuken staan is er voor jonge ouders vaak niet bij, stelt Van Dam. ,,Er zijn nu al paprika's zonder zaadjes. Dat zoeken ouders." Ook abonnementen op verse producten in boxen juicht hij toe.

Van Dam wil dat de tuinbouwsector nog dit jaar met reclamebureaus aan de slag gaat om consumenten op dezelfde manier te verleiden als Unilever, Mars en BurgerKing daarin slagen. Van Dam wijst op een internetfilmpje waarin een doodgewone broccoli wordt aangeprezen met geleende reclamekreten als I'm loving it (van Mac Donalds's en Just do it (van Nike). ,,Of je zo'n reclame straks op tv zou kunnen zien? Waarom niet, ik zou dat heel mooi vinden."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement