Klimaatakkoord zal ons leven veranderen
Na 'Parijs' moet ook in Nederland het roer drastisch om. De afspraken uit het klimaatakkoord zullen grote gevolgen hebben. Binnen enkele decennia moeten we elektrisch rijden, stoken we thuis niet meer op aardgas en moet onze industrie op wind- en zonne-energie en biomassa draaien.
Die ingrijpende veranderingen vloeien voort uit het nieuwe klimaatakkoord dat een kleine 200 landen zaterdagavond in Parijs voor de poorten van de hel wegsleepten. In plaats van tot maximaal 2 graden, moet de temperatuurstijging nu beperkt blijven tot 'duidelijk minder dan 2 graden of liefst 1,5', zo kwam de internationale gemeenschap na 13 dagen intensief vergaderen overeen.
,,Als we dat serieus willen, dan zal de wereld tegen 2050 CO2 -neutraal moeten zijn," zegt programmadirecteur Sible Schöne van het Utrechtse Klimaatbureau HIER. ,,Dat betekent voor Nederland: aardgas voor verwarming vervangen door warmtepompen, warmtenetten en groen gas, auto's met een verbruik van meer dan 1 op 20 uitfaseren en uiteindelijk volledig elektrisch rijden, en de industrie vergroenen door meer wind op zee, biomassa en massale CO2-opslag."
Aanscherpen
Het is niet zo dat er nu meteen nieuwe plannen worden gemaakt door het kabinet, zo waarschuwt het ministerie van Infrastructuur en Milieu. 'Parijs' gaat immers pas in 2021 in. Maar dat ook Den Haag zijn beleid moet aanscherpen, is duidelijk. ,,Het beleid is nu nog gericht op 2 graden temperatuurstijging, en zelfs dat halen we niet."
Tegelijkertijd, zegt een woordvoerster, wil de regering 'niet over haar graf heen regeren'. ,,En wat we zeker niet moeten doen, is denken vanuit de huidige stand van de techniek. Want straks slaan we elkaar gierend van de lach op de schouders: ja, waarom geen waterstof?''
We weten allemaal dat ook Nederland te weinig doet, én we zijn onderdeel van de Europese agenda. We krijgen een nieuwe discussie over de emissiehandel, waar veel Nederlandse industrie onder valt
Sneller
Maar Nederland zou best eens sneller in actie moeten kunnen komen dan Den Haag nu denkt, voorziet GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. ,,We weten allemaal dat ook Nederland te weinig doet, én we zijn onderdeel van de Europese agenda. In Brussel zullen ze volgend jaar al kijken welke aanpassingen nodig zijn. We krijgen een nieuwe discussie over de emissiehandel, waar veel Nederlandse industrie onder valt. Er komen strengere normen voor auto's, de uitstoot van de landbouw moet omlaag. Geen enkele sector zal eraan ontsnappen schoner en zuiniger te worden."
Al die aanscherpingen komen in stapjes. In 2018 rapporteren de klimaatwetenschappers van de VN over wat er nodig is om naar 1,5 graad te gaan, in 2023 volgt de eerste evaluatie en daarmee aanscherping van alle nationale klimaatplannen.
,,We hebben ons Europees al gebonden aan 40 procent CO2-reductie in 2030 en we liggen op koers om 20 procent in 2020 te halen. Dat moet nu 25 procent worden. Voor 2050 rekenen we met een reductie van 80 à 95 procent," zegt het ministerie, dat verwacht dat vooral andere landen nu veel moeten doen.
Maar Schöne van het Klimaatbureau verwacht dat ook Nederland nog een paar tandjes moet bijzetten. ,,Dat kan makkelijk,'' zegt hij. ,,Gewoon Denemarken achterna, door woningen energiezuinig te maken en de zuinigste apparatuur in huis te halen. Alleen daarmee kan het gemiddelde gezin zijn stroomverbruik al voor de helft terugdringen.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
'Aanjager' moord Peter R. de Vries gearresteerd: 'Deze hond moet je hebben', schreef Krystian M.
De man die op afstand de twee verdachten aanstuurde van de moord op Peter R. de Vries, is volgens justitie de 27-jarige Krystian M. uit het Gelderse Ochten. Hij is maandag aangehouden in zijn cel. Hij zat al vast voor een poging tot moord in Zeewolde in oktober 2021. De nabestaanden reageren verheugd op de arrestatie. -
Klimaattop: Gaan wij dokken voor ontwikkelingslanden?
Een belangrijk onderwerp waarover wordt gesproken tijdens de klimaattop in Parijs is de bijdrage van ontwikkelingslanden aan klimaatverandering. Die landen worden volgens wetenschappelijk onderzoek het zwaarst getroffen door de gevolgen van klimaatverandering, maar wijzen naar geïndustrialiseerde landen als veroorzaker van de schade. Ze eisen dat de rijkere landen daarom meer investeren in klimaatverandering dan zijzelf. -
Interieurinfluencers laten tienduizenden mensen in hun huis kijken: 'Het is een beetje uit de hand gelopen’
Voor sommige interieurstylisten is hun eigen huis hun etalage. Ze delen foto’s en video’s van hun aangeklede woon- en slaapkamers op social media. Hoe is het om zoiets persoonlijks als je huis op het wereldwijde web te zetten? Drie stylisten slash interieurinfluencers vertellen. -
Update
Landen sluiten 'historisch' klimaatakkoord in Parijs
De 195 deelnemers aan de VN-klimaattop in Parijs hebben zaterdagavond een bindend klimaatakkoord aangenomen. Na meer dan anderhalve week vergaderen zijn ze het eens geworden. Het verdrag is erop gericht de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en de opwarming van de aarde te verminderen. Alle deelnemende landen moeten zich aan de doelstellingen in het verdrag houden. -
Klimaattop in Parijs werkt op slotdag toe naar climax
De wereldklimaattop in Parijs gaat zaterdag vol goede moed zijn laatste, spannende uren in. Eén man is al zeker van een succes: vergadervoorzitter en Frans minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius. Dezelfde die al de hele week roept dat de top vrijdagavond zes uur zou zijn afgelopen.
-
Eerste reacties op eindtekst klimaattop Parijs positief
De eerste reacties van politieke partijen zaterdag op de ontwerptekst voor een nieuw juridisch bindend klimaatverdrag zijn positief. Ook de EU-ministers zijn blij met de huidige tekst. Later op de dag wordt er in Parijs op de klimaattop over gestemd. -
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB.