Volledig scherm
© ANP/Twitter/Unox

McDonald's W en Hema's bh: ludieke Koningsdagacties

Heel Nederland kleurt woensdag oranje voor Koningsdag, de 49ste verjaardag van vorst Willem-Alexander. Zoals ieder jaar doen ook talloze bedrijven mee, die hun merk een oranje tintje geven of grappen maken over de feestdag. Van Hema's oranje sportbeha tot McDonald's omgekeerde logo: de meest opmerkelijke Koningsdagacties.

Muts have

Gezien het gure weer haalt soepmerk Unox de iconische oranje mutsen nu ook in de lente van stal. Het bedrijf belooft er 20.000 uit te delen van het 538Koningsdag-festival in Breda.

Volledig scherm

Hema ondersteunt het paar

De oer-Hollandse warenhuisketen Hema laat op Twitter weten er woensdag ondanks het slechte weer te zijn voor de koning en koningin. ,,Vandaag ondersteunen het het koninklijk paar'', schrijft het bedrijf. Niet bij een kiekje van Willem-Alexander en Máxima, maar bij een foto van een oranje sportbh.

Google trakteert op gebak

Zoals bij ieder groot evenement haakt ook internetgigant Google in. Wie de zoekmachine woesndag bezoekt, treft niet gebruikelijke logo, maar een Hollandse oranjetompouce mét een vlaggetje. De slagroomletters op de bovenkant vormen het woord Google.

Volledig scherm
© Google

WDonald's

Fastfoodketen McDonald's heeft woensdag voor één keer niet de iconische gele M op de gevel, maar een W van Willem. Het bedrijf keerde speciaal voor koningsdag het logo om.

Volledig scherm
© anp

Oranje buien

Weersite Buienradar laat de bekende weerkaart woensdag oranje kleuren. Talloze twitteraars grappen dat het lijkt alsof weerwaarschuwing code oranje van kracht is, maar dat is niet zo. In Zeeland, Zuid-Holland en Noord-Brabant geldt nog wel code geel omdat het de komende uren glad kan zijn na hagelbuien.

Spetteren met Samsung

Elektronicareus Samsung geeft met een subtiele actie een positieve draai aan de spetterende regen van woensdag. Bij een kiekje van een telefoon met oranjekleurig opspattend water wenst het bedrijf de volgers een 'spetterende Koningsdag'.

Kou van Holland

Hoewel veel mensen woensdag niet aan het bier maar aan de glühwein gaan, is ook Heineken van de partij. Grappend over het slechte weer twittert het bedrijf: ,,Weer of geen weer... Kou van oranje!''

Warme goudgele rakkers

Chocomel reageerde meteen op de actie van Heineken. Volgens het merk van de 'enige échte' chocolademelk is er op een koude koningsdag behoefte aan goudgele rakkers van een heel andere aard.