Volledig scherm
© anp

Oproep aan nieuw kabinet: deel meer boetes uit

Het nieuwe kabinet moet miljoenen bekeuringen extra uitdelen voor te hard rijden. Daarnaast moet de politie weer veel vaker bestuurders van de weg afhalen als zij zich niet aan de verkeersregels houden.

Quote

Handhaving zorgt ervoor dat mensen zich veiliger gaan gedragen en dat leidt tot minder slachtof­fers

Peter van der Knaap van het SWOV

Die oproep doet de baas van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) Peter van de Knaap in een interview met deze krant. De belangrijkste adviseur voor verkeersveiligheid van Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen noemt handhaving naast veilige inrichting van wegen en duidelijke verkeersborden 'onmisbaar'. ,,Bij de helft van de ongevallen speelt snelheid of alcohol een rol. Handhaving zorgt ervoor dat mensen zich veiliger gaan gedragen en dat leidt tot minder slachtoffers.''

Morgen bespreekt de Tweede Kamer de nieuwste verkeersveiligheidscijfers. Daaruit blijkt dat in 2015 niet alleen het aantal verkeersdoden is gestegen (van 570 naar 621), maar dat ook het aantal ernstig gewonden tot recordhoogte is gestegen (van 20.700 naar 21.300). ,,De stijging van het aantal verkeersdoden in ons land was met 9 procent de hoogste van Europa. Geef handhaving weer de serieuze plaats in verkeersveiligheidsbeleid die het had en die het verdient,'' luidt zijn pleidooi.

Volledig scherm
Peter van der Knaap directeur van de Stichting voor wetenschappelijk onderzoek (SWOV). © Frank Jansen

Bekeuringen
Het aantal bekeuringen moet volgens hem 'in elk geval weer terug op het oude niveau'. Dat betekent dat er 3 miljoen boetes meer moeten worden uitgedeeld door te flitsen. Dat aantal daalde van 9,6 miljoen in 2007 naar 6,6 miljoen in 2015. Het staat niet vast of mensen zich meer of minder goed aan de regels zijn gaan houden. ,,Maar het recordaantal ernstig gewonden is een reden om te denken dat dit de verkeerde kant opgaat'', aldus Van der Knaap.

De politie moet van hem ook weer veel vaker roekeloze rijders aanhouden. ,,Het aantal staandehoudingen is nog maar 17 procent van wat het was in 2007, van bijna 1,5 miljoen naar nog geen 250.000 aanhoudingen in 2015'', betoogt de SWOV-baas. De sterk verlaagde pakkans van verkeershufters en drankrijders brengt volgens hem ook risico's met zich mee. Nederland staat in Europa nu op plek 9 als het gaat om verkeersveiligheid.