Volledig scherm
© Dingena Mol

'Passend onderwijs helpt ons kind niet'

Niet alleen de leraren, maar ook de ouders blijken niet te spreken over passend onderwijs. Twee jaar geleden is de wet ingevoerd, die ervoor moet zorgen dat meer kinderen die zorg en begeleiding nodig hebben op gewone scholen terechtkomen. Waar leraren vooral klagen over een gebrek aan tijd om alle leerlingen genoeg aandacht te geven, voelen ouders zich met de rug tegen de muur gezet.

Quote

Scholen en leraren zijn niet goed gefacili­teerd

Agnes van Wijnen

Dat blijkt uit onderzoek van In1school, een project van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK). Analyse van ruim negentig casussen laat zien dat scholen kinderen weinig maatwerk bieden. Is er meer zorg nodig, dan wijzen scholen de aanvragen af. Ook moeten leerlingen vaak naar het speciaal onderwijs als de zorgvraag complexer wordt.

,,Scholen en leraren zijn niet goed gefaciliteerd", zegt projectleider Agnes van Wijnen. ,,Ze hebben scholing nodig en meer expertise." Dat begint al op lerarenopleidingen, waar nog weinig aandacht is voor alle verschillende kinderen. Van Wijnen: ,,Ouders proberen het zo goed mogelijk te regelen, maar slagen vaak niet. Als een kind bepaalde beperkingen heeft en niet de benodigde hulp krijgt, loopt het op de tenen."

Ouderorganisaties krijgen dagelijks meerdere klachten binnen over passend onderwijs. Het probleem: de school heeft niet genoeg geld of zegt niet genoeg hulp te kunnen bieden. Het gevolg: een leerling moet naar het speciaal onderwijs of komt thuis te zitten.

Vroeger
,,Vroeger konden ouders toestemming weigeren, nu beslist de school. Voor ouders is dat moeilijk. Die moeten zoeken naar scholen met kennis, lef en de wil om ervoor te gaan", zegt Joli Luijkx van Oudervereniging Balans. Op scholen die meer met ouders samenwerken, slaagt passend onderwijs beter, stelt Ouders & Onderwijs. ,,Ouders weten precies wat hun kind nodig heeft", zegt medewerker Marieke Boon.

Staatssecretaris Dekker ziet dat de veranderingen niet overal snel genoeg gaan. ,,Leraren hebben moeite om passend onderwijs vorm te geven, ouders lopen tegen drempels aan", zegt hij. Hij gaat de knelpunten in kaart brengen. Het ministerie wijst ouders op de mogelijkheid een onderwijsconsulent in te schakelen of naar de geschillencommissie te gaan.

Mischa zit thuis

Quote

Toen we over die wet hoorden, dachten we dat de hulptroe­pen eraan kwamen

Vader Sönke

Sönke is zo'n ouder. Vijf jaar lang zat zijn zoon Mischa (9) op een gewone school, ondanks zijn autisme en adhd. Maar aan het begin van dit schooljaar liep het mis: de school kon hem niet meer begeleiden. Nu zit hij thuis. Passend onderwijs kon niets voor hem doen.

Mischa is uit zijn doen door het bezoek. Hij rent heen en weer door het appartement in Amsterdam, zoekt aandacht, kan zichzelf lastig vermaken. ,,Dat is meestal zo aan het eind van de middag'', zegt zijn vader Sönke lachend. ,,Maar op school was hij niet zo, hoor. Zo druk is hij alleen thuis.''  

Mischa heeft een vorm van autisme en adhd. Door een gebrek aan concentratie en sociale vaardigheden begrijpt hij signalen in zijn omgeving moeilijk. Hij heeft geen motivatie om te leren en functioneren. Hij heeft het niveau van een 6-jarige.

Kans
Toch wilden zijn ouders hem een kans geven op een gewone school. Als kleuter kwam Mischa op Basisschool Oostelijke Eilanden, vlak bij huis. Zijn ouders regelden alle zorg, de school bood Mischa een kans. ,,We zijn ze heel dankbaar'', zegt vader Sönke. ,,In de klas zag Mischa hoe andere kinderen zich gedroegen. Daar kon hij zich aan optrekken.''

Mischa had een eigen leerlijn en een begeleider die bij hem bleef. 'Zijn schaduw', noemen zijn ouders die persoon, betaald door het gezin. Maar passend onderwijs bracht deze familie niets. Sönke: ,,Toen we over die wet hoorden, dachten we dat er hulptroepen aan kwamen.'' Maar die kwamen niet.

Op goede dagen lukte het Mischa om rustig te werken. Op slechte dagen was hij een stoorfactor. Dan nam zijn schaduw hem naar een ander lokaal. Sönke: ,,De juf hoefde zo min mogelijk te doen." Wekelijks bespraken de ouders op school de voortgang. Ze wilden dat dit zou lukken. ,,Heel spannend. We liepen eigenlijk al die tijd op eieren", vertelt Sönke. ,,Je wacht tot ze zeggen dat ze het niet meer zien zitten."

Quote

We staan buitenspel

Vader Sönke

Complexer
Begin dit schooljaar ging het mis. ,,Zijn problemen werden complexer.'' Mischa werd er veel uitgestuurd, was niet welkom tijdens gym en de pauzes van andere kinderen. Hij moest van school.

De school vindt het jammer. Mischa had te veel extra ondersteuning nodig, zegt intern begeleider Pia van Til. ,,Het verschil tussen hem en andere kinderen werd groter. We konden hem moeilijk bieden wat hij nodig had." Het lukte de school niet om de juiste hulp te geven. ,,Als we een extra leraar of assistent hadden gehad die meer coaching kon doen, had ik meer mogelijkheden gezien.''

Nu zit Mischa een halfjaar thuis, en zoeken zijn ouders een school. Op reguliere scholen is de deur dicht, speciaal onderwijs zien ze niet zitten. ,,Daar ligt de nadruk op zorg, niet op onderwijs.'' Toch hebben ze geen andere keuze. ,,We staan buitenspel.''