Volledig scherm
De nieuwe RTL-piet © anp

RTL weert Zwarte Piet ook uit reclames

RTL kiest niet enkel zelf voor de Schoorsteenpiet, vanaf volgend jaar weert de zender ook reclames waarin Zwarte Piet te zien is. Dat lijkt misschien een dapper besluit in de oververhitte Pietendiscussie - stel dat adverteerders massaal wegblijven - maar volgens mediabureaus valt daar op af te dingen.

Quote

Kijkers riepen gisteren op tot een boycot, maar op het moment dat Goede Tijden, Slechte Tijden of The Voice begint, zetten ze de tv toch weer aan

Evert Bronkhorst, mediabedrijf

,,De hoeveelheid commercials met Zwarte Piet erin is relatief beperkt'', weet Evert Bronkhorst van mediabureau Vizeum, dat reclamezendtijd inkoopt voor adverteerders. ,,Grote supermarktketens als Albert Heijn en Jumbo, maar ook een bedrijf als Hema gebruiken Zwarte Piet al niet meer.''

Ruud de Langen van mediabureau Mindshare beaamt dat. ,,Het is voor adverteerders geen issue. Ik  verwacht niet dat het financieel gezien enige impact gaat hebben.'' Bronkhorst legt uit: ,,Het is een statement, het staat mooi, maar ze hebben ongetwijfeld eerst naar de consequenties gekeken. Als ze substantieel veel inkomsten zouden mislopen, hadden ze dit nooit gedaan.''

Sentiment
De negatieve reacties op RTL's Schoorsteenpiet en het besluit om straks ook Zwarte Piet te weren is vooral een sentiment dat leeft onder de bevolking, denkt Bronkhorst.

De Langen: ,,Minder onder adverteerders, die willen zich helemaal niet mengen in die discussie en kiezen voor mijtertjes en schoorstenen.''

Bronkhorst: ,,Het gevoel is dat RTL wel even gaat bepalen hoe Nederland eruit gaat zien. Kijkers riepen gisteren op tot een boycot, maar op het moment dat Goede Tijden, Slechte Tijden of The Voice begint, zetten ze de tv toch weer aan.''