Volledig scherm
Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Lodewijk Asscher kijkt in het Amphia ziekenhuis in Breda naar een theaterstuk over pesten op de werkvloer tijdens de aftrap voor de landelijke campagne. © anp

Ruim miljoen werknemers heeft last van ongewenst gedrag

Circa 1,2 miljoen mensen hadden vorig jaar op de werkvloer te maken met ongewenst gedrag, zoals pesten, discriminatie of (seksuele) intimidatie, door collega's of leidinggevenden. Daaraan moet een einde komen, vindt minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid).

Werknemers die hiervan het slachtoffer zijn, melden zich vaker ziek. Het gaat gemiddeld om zeven werkdagen per jaar. Naast het persoonlijke leed voor de betrokkenen, kost dit werkgevers handenvol met geld. Onderzoeksinstituut TNO berekende dat het werkgevers zo'n 1,7 miljard per jaar kost.

Asscher lanceert daarom maandagmiddag de campagne 'Moet Toch Kunnen', tegen ongewenst gedrag op het werk. Hij doet dat op een congres over deze problematiek in Den Haag. Het feit dat zoveel mensen vorig jaar met ongewenst gedrag te maken hadden 'laat zien dat deze campagne geen overbodige luxe is', aldus de minister.

Oorzaak van werkstress
Hij trekt verder een half miljoen euro uit voor een groep deskundigen die bedrijven desgevraagd kunnen helpen het probleem aan te pakken. Ook gaat de Inspectie er meer aandacht aan besteden bij controles. Ongewenst gedrag is een belangrijke oorzaak van werkstress, de beroepsziekte nummer een in ons land.

De campagne vraagt vooral aandacht voor het grijze gebied tussen een grap en ongewenst gedrag, met als doel het op gang brengen van een gesprek over omgangsvormen op de werkvloer. Asscher: 'Niemand is hetzelfde, wat de één wel een leuk geintje vindt, ontneemt de ander volledig het plezier in het werk.'

Ongewenst gedrag is soms zichtbaar, maar vaker gaat het om subtiele opmerkingen of gedrag dat kwetsend is. In de campagne worden via posters en in radiospots situaties zoals het buitensluiten van collega's, ongewenste massages en onschuldig bedoelde bijnamen aan het publiek voorgelegd.