Volledig scherm
© Lootjestrekken.nl

Sinterklaas shopt online en besteedt gemiddeld 100 euro

Sinterklaas, en met hem de Nederlandse hulpsint, winkelt voor het eerst overwegend online. Dat blijkt uit het jaarlijkse sinterklaasonderzoek van Lootjestrekken.nl. Dit jaar geeft 52 procent van de sinterklaasvierders aan hun cadeaus online te bestellen. Per persoon wordt gemiddeld 100 euro uitgegeven aan sinterklaascadeaus.

De website waar je lootjes kunt trekken doet elk jaar onderzoek naar de beleving van de feestdagen onder 1.000 Nederlanders van 18 jaar tot 60-plussers.

Dat Nederland in meerderheid online cadeaus inkoopt, is een primeur. Vorig jaar was dat percentage namelijk nog 47 procent. Arjan Kuiper van Lootjestrekken.nl vertelt: ,,Online cadeaus bestellen past in het huidige tijdsbeeld. Bij de online lootjes worden verlanglijstjes ingevuld en cadeausuggesties gegeven, dat maakt het online bestellen nog makkelijker. Met één klik op de knop heb je het cadeau in huis."

Vandaag, de maandag voor pakjesavond, is het tevens 'Cyber Monday'. Dit is traditioneel de dag waarop de meeste online aankopen worden gedaan in aanloop naar Sinterklaas.

Vroege Sint
Omdat 5 december dit jaar op maandag valt, vieren veel Nederlanders pakjesavond in het weekend daarvoor. Vooral de zaterdagavond is populair. Uit de gegevens van Lootjestrekken.nl blijkt zelfs dat pakjesavond dit jaar meer dan twee keer zo vaak wordt gevierd op 3 december als op 5 december.

Hoe digitaal en modern de Sint tegenwoordig ook mag zijn, het blijft een echt familiefeest. Ruim 40% van de respondenten viert Sinterklaas met de hele familie, inclusief opa, oma, ooms en tantes. 25 procent van hen maakt daarbij een surprise en 40 procent maakt een gedicht.