Volledig scherm
PREMIUM
© anp

Stop belastinglokkertjes voor de grote bedrijven

OpinieNetjes belasting betalen moet, vindt Jeroen Dijsselbloem, PvdA-lid en minister van Financiën. Maar terwijl de burgers en de bakker op de hoek gewoon betalen, dragen creatieve multinationals nergens af.

Quote

Werkenden zijn de afgelopen decennia een steeds groter deel van de totale belastin­gen gaan betalen. Vermogen­den profiteren daarvan

Jeroen Dijsselbloem

Belasting betalen is een morele plicht. Om bij te dragen aan infrastructuur, onderwijs, defensie en ouderenzorg. Mensen aanspreken op hun belastingplicht kan echter alleen als het systeem rechtvaardig is. En daar zit het scheef.

Werkenden zijn de afgelopen decennia een steeds groter deel van de totale belastingen gaan betalen. Vermogenden profiteren daarvan. Zij steken hun geld in ondernemingen, waarvan er steeds meer de fiscus ontlopen. Ook tussen bedrijven is de balans zoek. De bakker op de hoek betaalt keurig zijn belastingen, terwijl creatieve multinationals nergens afdragen. 

Dat komt doordat landen bedrijven voordelen bieden, in de hoop dat ze zich binnen hun grenzen vestigen. Bedrijven grijpen die voordeeltjes om uiteindelijk nergens belasting te betalen. Nederland is onderdeel van dit probleem, maar moet onderdeel van de oplossing worden. 

Staatssecretaris Wiebes en ik hebben gezorgd voor meer transparantie. Geld verstoppen in het buitenland is steeds moeilijker. Het saldo op Liechtensteinse en Zwitserse bankrekeningen ziet de Belastingdienst nu ook. De Nederlandse en Duitse belastingdienst delen informatie over belastingafspraken met multinationals, met alle Europese landen. Daarnaast moeten multinationals rapporteren in welk land ze hoeveel afdragen. En er komt een register dat gaat bijhouden wie achter welk bedrijf zit, ook in tropische belastingparadijzen.

  1. HAK voert als eerste voedselfabrikant Nutri-Score in: ‘waar wachten we nog op?’

    HAK voert als eerste voedselfa­bri­kant Nu­tri-Sco­re in: ‘waar wachten we nog op?’

    Als eerste in Nederland voert groentefabrikant HAK het voedselkeuzelogo Nutri-Score in. Of het nu een pot appelmoes, doperwtjes, kersen of rode kool is, de etiketten van de HAK-producten worden vanaf 1 september voorzien van het nieuwe logo dat aan de hand van kleuren en lettercodes aangeeft hoe gezond drinken of eten is. Timo Hoogeboom, algemeen directeur van HAK, legt uit waarom zijn bedrijf het voortouw neemt.