Volledig scherm
PREMIUM
© anp

Tesla wil ook auto's produceren in Europa

Elon MuskTesla, icoon van innovatie en duurzaamheid, wil ook fabrieken in Europa. VDL Nedcar heeft wel interesse in een samenwerking, zei scheidend topman Joost Govaarts. Maar zover is het nog niet.

Quote

Auto's in een container stoppen, verschepen en laten afmonteren in Tilburg, dat is weinig efficiënt

Elon Musk

Tijdens zijn bezoeken aan diverse landen heeft Tesla-topman Elon Musk het plan voor een Europese batterij- en autofabriek geopenbaard. De geboren Zuid-Afrikaan heeft daarmee overal voor opwinding gezorgd. Ook in Nederland.

Het ministerie van Economische Zaken lobbyt al sinds dit jaar om de productie van de nieuwste Tesla naar VDL Nedcar in Born te krijgen. Tesla heeft al een fabriek in Tilburg, waar auto's worden geassembleerd.

Na verschillende Europese regio's - van de Balkan tot het Middellandse Zeegebied - zijn ook de provincies Limburg, Noord-Brabant, Zuid-Holland en Groningen in de weer met een bidbook. Zij bieden vooral ruimte, soepele vergunningentrajecten, een goed aanbod aan technisch personeel en voldoende groene stroom.

Belastingen
Vraag is of zo'n prospectus indruk maakt op Tesla-baas Musk. Het enige waarmee overheden hem tot dusver konden overtuigen, was decennialange verlaging, liever nog vrijstelling, van belastingen.

Zo is het spel in de VS gespeeld, bijvoorbeeld rond de vestiging van de gigafabriek die nu in de woestijn verrijst bij Sparks, Nevada. Die staat gunt Tesla een fiscaal voordeel van 1,9 miljard dollar over een periode van 20 jaar. Giga-manie in de zandbak. Daarbij staat 'giga' voor de 540.000 vierkante meter die de fabriek moet gaan innemen, maar vooral voor de capaciteit van de lithium-ion-batterijen die Tesla er vanaf 2018 wil produceren: 35 tot 50 gigawattuur per jaar. Dat staat gelijk aan een centrale die 35 tot 50 miljoen huishoudens van stroom kan voorzien. Een bijzonder ambitieuze productiedoelstelling.