Volledig scherm
© anp

Treinreiziger door instapzones niet langer op een kluitje

Treinreizigers moeten slimmer instappen, zodat ze zich beter over de trein verspreiden. Dat willen de NS en ProRail nu bereiken via instapzones.

Quote

We zagen te vaak dat mensen gewoon op een kluitje bleven staan en vervolgens een klacht bij ons indienden over de volle trein

Woordvoerder NS

Het is een bekend beeld: treinreizigers die allemaal op dezelfde plek op het perron, vlak bij de in- en uitgang, wachten op hun sprinter. Zodra die arriveert, stapt iedereen daar in om vervolgens de reistijd door te brengen in een volgepropte wagon. Terwijl verderop in de trein genoeg stoelen onbezet blijven.

De NS en ProRail willen daar snel verandering in brengen. ,,We zagen namelijk te vaak dat mensen gewoon op een kluitje bleven staan en vervolgens een klacht bij ons indienden over de volle trein", vertelt een woordvoerder. ,,Dus moesten we een manier bedenken om de reizigers goed te verspreiden over de trein."

Daarom starten de vervoerder en de spoorbeheerder volgend jaar met een 'instapzone' op de sprinterstations tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Dat traject is een van de drukste van Nederland.  

Blauwe borden
Een instapzone is een afgebakend gebied op het perron waar altijd een trein stopt, zodat mensen sneller aan boord kunnen. In de praktijk worden de gebieden aangeduid met blauwe borden op het perron. Eén bord geeft het begin van de zone aan, een ander bord markeert het einde. De breedte van de instapzone bedraagt zo'n 50 meter. 

Tijdens de rit van een sprinter wordt de instapzone op elk station anders geplaatst: soms aan het begin, soms aan het einde of juist in het midden. Zo worden reizigers gedurende het hele traject slim verdeeld over de trein, is de gedachte. In Japan doen instapzones al vele jaren hun werk. Al wijzen experts erop dat de volgzamere aard van de bevolking daar een veel betere doorstroming mogelijk maakt.