Volledig scherm
© ANP

Vluchten vaker erg vertraagd

Per dag 2.000 keerAfgelopen zomer waren er per dag 2.000 vliegtuigpassagiers die kampten met meer dan drie uur vertraging of helemaal niet op de plaats van bestemming aankwamen. Dat is 30 procent meer dan vorig jaar.

Volledig scherm
© EPA
Quote

Hoe meer ze vliegen, hoe meer ze verdienen. Als er dan één vlucht vertraagd is, gaan de volgende vluchten als domino­steen­tjes mee

Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl

In totaal hadden 1.261 vluchten van en naar Nederland meer dan drie uur vertraging. Drie uur is maximaal toegestaan, daarna heeft een passagier recht op een compensatie van 250 euro voor een Europese vlucht tot 600 euro voor een intercontinentale.

Van 21 juni tot en met 20 september werden 778 vluchten geannuleerd en waren er 730 ernstig vertraagd. In 84 procent van de gevallen was sprake van vermijdbare vertragingen of annuleringen, waardoor er recht was op schadevergoeding.

Het gaat om 1.261 vluchten. Dat is fors meer dan in 2015 (982 vluchten) en 2014 (853 vluchten). Dat blijkt uit een analyse van EUclaim op verzoek van deze krant.

Strak vluchtschema
EUclaim int namens passagiers de schadevergoeding voor extreme vertraging bij luchtvaartmaatschappijen. Claimbedrijf Vlucht-vertraagd.nl komt desgevraagd met vergelijkbare cijfers. ,,De stijging komt voornamelijk door operationele problemen bij Vueling en TUI. Die hebben weinig reserve om problemen op te vangen'', zegt Paul Vaneker van EUclaim.

Veel maatschappijen maken de vluchtschema's zo strak, dat er geen ruimte is voor vertragingen. ,,Hoe meer ze vliegen, hoe meer ze verdienen. Als er dan één vlucht vertraagd is, gaan de volgende vluchten als dominosteentjes mee'', zegt Tom van Bokhoven van Vlucht-vertraagd.nl.

Volledig scherm
© afp