Volledig scherm
PREMIUM
© Annemarie Kleywegt

Waarom reclame steeds minder op reclame lijkt

Storytelling is hotDe tijd van 'Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend' is voorbij. Commercials worden korte documentaires met echte mensen en actuele thema's. 'Pepsi lost alle wereldproblemen op.'

Van de basisschool herinner ik me vooral hoe ik Baukje heb gepest', zegt Sanne. We zien dromerige beelden, de zon die door een groen bladerdak schijnt, oude schoolfoto's. Op de achtergrond klinkt zachte pianomuziek.
In een ander shot zien we Baukje, die zegt: 'Je gaat aan jezelf twijfelen. Of je wel leuk genoeg bent.'

Na een paar minuten, waarin we deelgenoot worden gemaakt van de levensverhalen van Sanne en Baukje, ontmoeten de jonge vrouwen elkaar in het koesterende ochtendlicht van hun oude klaslokaal. Ze hebben elkaar al jaren niet gezien. De twee glimlachen wat ongemakkelijk naar elkaar. Sanne heeft een simpele vraag voor Baukje. 'Kun je mij vergeven?'

Dan barst Baukje in huilen uit. Een innige omhelzing volgt. 'Natuurlijk kan ik dat', zegt ze tussen haar tranen door. Eind goed, al goed.

Nee, dit is geen documentaire over de gevolgen van pesten. Het is een reclameboodschap van Pickwick. Sanne vroeg Baukje namelijk niet rechtstreeks of ze haar kon vergeven. De vier woorden stonden gedrukt op het labeltje van een theezakje. In het laatste shot zien we de twee nader tot elkaar komen terwijl ze een kopje thee drinken. Met de tekst: 'Pickwick. Neem de tijd.'

Tea Topics noemt Pickwick die vragen op theezakjes. 'Wat is je allergekste bijbaan geweest?' 'Zing je weleens onder de douche?' De vragen moeten uitnodigen tot een goed gesprek en zijn bedoeld om 'het theemoment betekenisvoller te maken', vertelde de marketing manager van Pickwick op de website van Adformatie toen de reclamecampagne afgelopen herfst werd gelanceerd. Baukje en Sanne zijn trouwens geen acteurs, verzekert Pickwick. Het zijn echte mensen.

  1. Ervaringsdeskundigen Jeske en Tess maken survivalgids voor thuiszitters
    Video

    Ervarings­des­kun­di­gen Jeske en Tess maken survival­gids voor thuiszit­ters

    De twee vriendinnen Jeske Troost en Tess Janssen zijn twee zelfbenoemde ‘professionele thuiszitters'. Jeske kampt met een zeldzame ziekte waardoor haar botten sneller breken en Tess zat lange tijd thuis na twee opeenvolgende ongelukken. Ze maakten een survivalgids om de lastige quarantaine-periode vanwege het coronavirus thuis goed door te komen. ,,Als iemand weet hoe dat moet, dan zijn wij dat wel.’’