Volledig scherm
PREMIUM
Richard Baker en Jerry Storch, de twee bazen van Candese warenhuisketen Hudsons Bay Company, voor hun nieuwe store aan het Rokin. © Marco Okhuizen

'Wij doen in niks aan V&D denken'

canadees warenhuisDe Canadese warenhuisketen Hudson's Bay komt naar Nederland en dat zullen we weten. Bazen Richard Baker en Jerry Storch beloven Nederlandse shoppers iets radicaal nieuws. ,,Dit heeft niets met V&D te maken. Helemaal niets."

Quote

Elke ontwikkel­de economie ter wereld heeft zo'n type luxe warenhuis. Nederland gek genoeg niet. Dat gaan wij herstellen

Richard Baker
Volledig scherm
© ANP
Quote

We voeren momenteel gesprekken over La Place met Jumbo. We zijn fan van La Place en verwachten er uit te komen.

Baker en Storch, topmannen HBC

,,Dit zou in Amerika of Canada nooit mogen en zeker niet zonder helm." Richard Baker en Jerry Storch hebben de verslaggevers meegetroond naar het Rokin, waar over ruim een jaar het eerste Hudson's Bay-filiaal buiten Noord-Amerika zal openen. Voorzichtig beklimmen de topmannen de trappen van het nog betonnen karkas.

Op de hoogste, vijfde verdieping  worden we beloond met een magnifiek uitzicht over hartje Amsterdam en een borrel met enkele vastgoedjongens. ,,What a view! Welke kerk is dat?" vergaapt Storch zich. ,,Dit zou een ideale plek voor ons restaurant zijn. Of voor de schoenenafdeling. Stel je voor: hier overal schoenen, schoenen, schoenen!"

Baker, de grote man achter de pijlsnelle groei van Hudson's Bay Company, en Storch, zijn bestuursvoorzitter, waren het afgelopen jaar talloze malen in de hoofdstad en elders in Nederland (,,ik ben gestopt met tellen"). Om te onderzoeken of de Canadezen de Lage Landen wel moeten veroveren.

Het antwoord luidt dus volmondig ja: de Canadezen starten vanaf zomer 2017 met circa twintig warenhuizen. In Amsterdam, Tilburg en Breda, en waarschijnlijk ook in steden als Leiden, Den Haag en Utrecht. De winkels zorgen voor 2500 nieuwe retailbanen en 2500 tijdelijke jobs in de bouw. Samen met huurbazen investeert HBC 300 miljoen euro in de geplaagde Nederlandse winkelcentra.

In een exclusief gesprek met het AD doen Baker en Storch nu hun aanvalsplan uit de doeken. Decor is het poepchique vijfsterren hotel The Grand aan de Oudezijds Voorburgwal, waar het personeel voor de ingang de Canadese Maple Leaf heeft gehesen.  Het mag duidelijk zijn: de warenhuisketen wil uitstralen dat alleen het beste goed genoeg is.

Wat kan de Nederlandse shopper verwachten?
Storch: ,,Luxueuze warenhuizen met mondiaal geliefde merken als Tommy Hilfiger, Diesel, Ralph Lauren. En véél service."
Baker: ,,Je komt binnen, iemand ontfermt zich over je. Je kunt er je kleding op maat laten maken, we zorgen dat je een topervaring hebt. Op zich niks bijzonder, elke ontwikkelde economie ter wereld heeft zo'n warenhuis. Nederland gek genoeg niet. Dat gaan wij herstellen.''  

Lukt het met de onderhandelingen met huurbazen?
Baker: ,,We boeken goede vooruitgang en denken dat we die 20 winkels  gaan halen in twee jaar."
Storch: ,,We zijn druk bezig met het uitbreiden van ons Nederlandse managementteam."  

U opent zowel filialen van Hudson's Bay als outletformule Saks OFF 5TH.
Storch: ,,Beiden bieden topfashion voor een aantrekkelijke prijs. Maar Hudson's is een echt warenhuis. Als je een jurk leuk vindt, is die beschikbaar in alle kleuren en maten."

Baker: ,,Bij Saks OFF 5TH moet je geluk hebben dat ie er in jouw maat is. De Saks-klant is verder jonger, in de VS en Canada zijn het vaak de millenials."

Waarom niet de formule van Duitse aankoop Galeria Kaufhof of het Belgische Galeria Inno uitgerold?
Storch: ,,We hebben consumentenonderzoek verricht en merkten dat Kaufhof en Inno niet heel bekend zijn. Nederlanders hebben meer affiniteit met Anglosaksische warenhuizen. Wij willen cool zijn."

U had ook V&D kunnen overnemen en ombouwen.
Baker: ,,We hebben dat overwogen...
Storch: maar concludeerden vrijwel meteen dat dat niks voor ons is."

Hoe?
Baker: ,,We bestudeerden hun boeken en maakten een tour door talloze V&D's. It was not a business we could fix."

Wat deugde niet aan V&D?
Baker: ,,Waar moet ik beginnen... Ze hadden teveel huismerken, geen global brands, die iedereen wil."
Storch:,,Ze bieden geen luxe, er was geen service, geen faciliteiten, geen online. De panden waren in deplorabele staat. Er is decennia niet in geïnvesteerd..."

De naam V&D heeft 100 procent naamsbekendheid.
,,Wat V&D was, heeft niets te maken met wat wat wij doen. Helemaal niets, behalve dat we in een deel van hun panden gaan zitten. Dit gaat er zovéél beter uitzien."

Een groep ondernemers heeft net de naam V&D gekocht. Ze gaan er een webshop van maken.
,,Met alleen online is het heel moeilijk te slagen. Wij geloven in omni-channel."

U ziet Roland Kahn niet als bedreiging?
,,We wish him well."

Het Nederlandse winkellandschap is 'oersaai' zeiden jullie in Canadese kranten.
Storch: ,,Je hebt de Bijenkorf..."
Baker: ,,Maar wat zit daar onder? Hema, H&M's en discounters als Primark. Dan ben je er wel."