Volledig scherm
© anp

Winkelier loopt nu op zondag binnen

Zondag is dé dag geworden voor funshoppen, terwijl de drukte op zaterdag juist afneemt. Bovendien geeft het winkelend publiek op koopzondag beduidend meer uit.

Quote

Door internet beginnen mensen eraan te wennen dat ze elk moment van de dag kunnen winkelen

Huib Lubbers, Retail Management Center

De zondagopenstelling heeft een nieuwe dynamiek in het weekend gebracht. ,,We hebben een halfjaar lang het aantal passanten in de Kalverstraat kunnen koppelen aan het aantal pintransacties in de winkels. Daaruit blijkt dat, per duizend passanten, op zondag bijna twee keer zoveel aankopen worden gedaan als op zaterdag'', zegt directeur Huib Lubbers van Retail Management Center (RMC). Via wifi-sensoren meet dat adviesbureau 24 uur per dag de drukte in 93 winkelgebieden in de Benelux.

Hogere bedragen
Op koopzondagen geven mensen bovendien hogere bedragen uit, blijkt uit eerder gepubliceerde cijfers van brancheorganisatie INretail. Bedroeg het gemiddelde bedrag per kassabon op zaterdag ruim 38 euro, op zondag was dat ruim 50 euro.

Terwijl de winkelgebieden een stuk rustiger zijn geworden door de economische crisis en concurrentie van webshops, nam de drukte op zondagen afgelopen jaren juist flink toe. Heel verwonderlijk is dat op zich niet: sinds drie jaar mogen gemeenten zelf bepalen of winkels op zondag open mogen. Tot 2013 waren er maximaal twaalf koopzondagen in niet-toeristische gemeenten. Sinds die limiet is losgelaten, is het in veel steden elke week koopzondag.

Zaterdagshoppers
De zaterdag is daarvan het grootste slachtoffer. De terugloop is sterker dan op doordeweekse dagen, blijkt uit de data van RMC. In vijf jaar tijd daalde het aantal zaterdag­shoppers met zo'n 20 procent.

Quote

Vroeger stonden 's ochtends om 9 uur al twaalf medewer­kers klaar om heel de dag te knallen

Paul van Beek, winkeleigenaar

,,Mensen zijn op zaterdag nou eenmaal druk, met klusjes die door de week blijven liggen en kinderen die naar sportwedstrijden moeten worden gebracht. De zondag is voor veel consumenten een heel welkome extra dag om de stad in te gaan,'' zegt de Arnhemse winkeleigenaar Paul van Beek. In zijn herenmodezaak is de verschuiving goed te merken. Tijdens de vijf uur dat de winkel op zondagmiddag open is, verdient hij inmiddels bijna net zoveel als heel de zaterdag.

Combineren
Daar komt bij dat de drukte op zaterdagen steeds later op gang komt, blijkt uit de meetgegevens van RMC. ,,In hun schaarse vrije tijd combineren mensen graag activiteiten,'' verklaart Lubbers. ,,Na het winkelen drinken ze wat op het terras, eten ze een hapje en misschien gaan ze daarna wel door naar het theater. Winkeliers die tot 18 uur open blijven, zetten in dat laatste uurtje vaak meer om dan heel de ochtend.''

Dat heeft gevolgen voor de personeelsplanning van ondernemers. Van Beek: ,,Vroeger stonden 's ochtends om 9 uur al twaalf medewerkers klaar om heel de dag te knallen. Nu begint het rustig, met een man of drie. Rond het middaguur komt de rest.''

Tijden oprekken
Voor winkeliers in de binnensteden zou het gunstig zijn de openingstijden 's avonds wat langer op te rekken, zegt woordvoerder Paul te Grotenhuis van INretail. ,,Tot een uur of 7, zodat ze beter aansluiten op de horeca en culturele evenementen.''

Ruimere openingstijden in de weekenden betekenen echter niet dat winkeliers hun deuren door de week langer gesloten kunnen houden, waarschuwt Lubbers. ,,Door internet beginnen mensen eraan te wennen dat ze elk moment van de dag kunnen winkelen. Als een klant voor een gesloten deur staat, ben je hem sowieso kwijt."