Volledig scherm
Drukte op het station. © anp

'Zelfs kind wordt tussen sluitende deuren gegooid'

De NS wil dat na het fluitje van de conducteur niemand meer in de trein stapt. Het is namelijk gevaarlijk en de treinen lopen vertraging op. Jaarlijks komen 30 mensen echt knel te zitten tussen de deuren.

Quote

Aan het einde van het perron stond een hekje, je wilt niet weten wat er had kunnen gebeuren. Ik begrijp best dat je de trein wilt halen, maar breng jezelf niet in gevaar.

Hoofdconducteur Xander Philips

Het fluitje is voor veel reizigers een teken: rennen, snel, laatste kans! Maar eigenlijk betekent het: de trein vertrekt, niet meer instappen. Uit een peiling onder de conducteurs blijkt dat 43 procent dagelijks een gevaarlijke situatie ziet ontstaan door laatkomers die zich door de sluitende deuren proberen te wurmen.

Hoofdconducteur Xander Philips: ,,Een man stapte te laat in. Bij de laatste controle voor vertrek zag ik zijn been uitsteken, ik voorkwam dat de trein kon vertrekken en er echt een gevaarlijke situatie kon ontstaan.''

,,Ik vroeg medereizigers waarom zij niet aan de noodrem hadden getrokken, waarop de beknelde man zei: 'ik heb gezegd dat ik het wel kon volhouden tot het volgende station.' Ik dacht dat ik gek werd. Aan het einde van het perron stond een hekje, je wilt niet weten wat er had kunnen gebeuren. Ik begrijp best dat je de trein wilt halen, maar breng jezelf niet in gevaar.''

Sommige reizigers gaan ver om de trein te halen, vertelt NS-woordvoerder Erik Kroeze. ,,Mensen gooien de kinderwagen mét kind tussen de deur om nog mee te kunnen.''

Een andere beruchte manoeuvre onder conducteurs is de rugzak: de reiziger is aan boord maar de tas zit tussen de deuren. Soms wordt de rugzak gebruikt om de deuren te blokkeren om reisgenoten die de trein zouden missen alsnog in de trein te krijgen.

Bekneld
Per jaar zitten zo'n 30 mensen echt knel tussen de deuren. Treindeuren worden gesloten door een druk op de knop en gaan daarna niet meer open als ze weerstand voelen. Hoeveel mensen gewond raken is niet bekend. Volgens de NS loopt het meestal met een sisser af, doordat de conducteur bemerkt dat iemand bekneld zit.

,,Een reizigster zag de deur voor haar neus dichtgaan en stak haar arm tussen de sluitende deuren. Blijkbaar was zij van mening dat de deur hierdoor weer zou openen. Gelukkig zag ik het'', meldde een van de conducteurs die aan de peiling deelnam.

Vertraging
71 procent van de conducteurs zegt meerdere keren per dag onnodig vertraging op te lopen door te late instappers. Want als een conducteur nog armen en benen uit de trein ziet steken, kan hij de deuren niet sluiten.

De NS is inmiddels de actie #treinhalen begonnen op sociale media en met posters op de stations, om de reizigers erop te attenderen dat het fluitje betekent: niet meer instappen. Daarmee steekt het bedrijf niet langer louter de hand in eigen boezem voor de vele vertragingen, maar wordt ook nadrukkelijk gewezen op de rol van de treinreiziger. Op Twitter krijgt NS de bal teruggekaatst: begin zelf eens met op tijd rijden.