Volledig scherm
PREMIUM
Samantha van Beek is een groot liefhebber van tatoeages. 'Alleen mijn gezicht is heilig.' © Marco de Swart

Zelfs oma wil nu een tattoo

TatoeagesKids die een tattoo laten zetten, een omaatje dat weleens een Japans bloempje wil proberen. Trash polka of sacred geometry: ordinair zijn tatoeages allang niet meer.

Volledig scherm
Een voorbeeld van een zogenoemde sacred geometry tattoo. © Privéfoto
Volledig scherm
Een voorbeeld van een trash polka tattoo. © Privéfoto

Tatoeages: een paar decennia terug nog het domein van bikers en bajesklanten. Nu een aaibare lichaamsdecoratie omarmd door moeders, huisartsen en bankpersoneel. Hun belangstelling zorgde voor een explosieve groei in het aantal geregistreerde tattoostudio's in ons land: van 380 in 2008 tot 1100 dit jaar.

Volgens VeiligheidNL hebben inmiddels 1,8 miljoen Nederlanders van 12 jaar en ouder één of meer tatoeages. Een aantal dat flink is opgekrikt onder invloed van tv-shows (Tattoo Stories, Ink Masters) en volgeprikte celebrity's als David Beckham, Justin Bieber en zelfs Songfestival-troef Douwe Bob. Ook met tatoeages doordrenkte advertenties van grote merken als G-Star, Louis Vuitton en Swarovski spelen een rol in de toegenomen populariteit van de lichaamsplaatjes, aldus Gideon Schory, organisator van de Tattoo Conventie.

En daarom was de twaalfde editie van het festijn in de Amsterdamse RAI afgelopen weekend veruit de grootste. In totaal reisden 360 artiesten uit zestien landen af naar de hoofdstad om hun inktkunsten te demonstreren. Schory: ,,Van kleinere fashiontattoo's tot grotere artistieke stukken. Daaronder nieuwe trends zoals trash polka, sacred geometry-vormen en veel zwart-grijze afbeeldingen. Met een zeer divers publiek en belangstelling uit alle lagen van de bevolking.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement