Volledig scherm
PREMIUM
Jos Sluijsmans © Paul Rapp

Jos Sluijsmans: een geboren fietser, die liever trapte dan de trein nam

vrijdaginterviewNIJMEGEN - De Nijmeegse fietsgoeroe Jos Sluijsmans brengt sinds 2012 met zijn International Cargo Bike Festival iedereen die iets heeft of wil met bak- en transportfietsen samen. Een geboren fietser, die vrij wilde zijn en dus liever trapte dan de trein nam. 

De fiets is een eenvoudig onderwerp, constateert Jos Sluijsmans, en toch slagen journalisten erin om basale zaken steeds fout te vermelden. Zo is een Stint geen bakfiets. ,,Er zitten ten eerste geen trappers op”, aldus de 56-jarige Nijmeegse oprichter van Fietsdiensten.nl en organisator van het International Cargo Bike Festival. Dan, iets gas terugnemend: ,,Ik snap het, maar ik vind het storend.” 

Na jaren werken als tolk/vertaler en vluchtelingenjurist begon hij in het Nijmeegse Honigcomplex zijn adviesbedrijf waarmee hij de (bak)fiets promoot als middel tegen een dichtslibbende, vervuilde stad.      

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Ook in het VVD-bolwerk willen ze best gas terug nemen: ‘eigen rijbaan voor de elektrische auto’
    PREMIUM

    Ook in het VVD-bol­werk willen ze best gas terug nemen: ‘eigen rijbaan voor de elektri­sche auto’

    BEEK - Met de teruggang van 130 naar 100 kilometer per uur op de snelweg is de VVD haar paradepaardje uit het kabinet-Rutte 1 kwijt. In Berg en Dal, waar de partij bij de laatste Tweede Kamerverkiezingen veruit het populairst was, snappen mensen wel dat ergens moet worden ingeleverd. Maar er is ook kritiek. ,,Waarom mogen mensen met elektrische auto’s niet doorrijden?’’

In samenwerking met indebuurt Nijmegen