Volledig scherm
Johan Vollenbroek. © ANP

Stikstofstrijder Vollenbroek: CDA en VVD pakken boeren met nieuwe snelheidsmaatregel

NIJMEGEN - De maatregel dat de snelheid op de snelwegen overdag omlaag gaat naar 100, maar dat ’s avonds en ’s nachts wél 130 gereden mag worden, treft de boeren. ,,Want alle stikstof die je niet bij het verkeer weghaalt, moet je bij de boeren weghalen’’, vreest Johan Vollenbroek. ,,Dus het CDA en de VVD die zeggen zo begaan te zijn met de boeren, zijn dat dus eigenlijk juist niet.’’

De Nijmegenaar, die door juridische procedures het kabinet dwong tot het nemen van maatregelen die de uitstoot van stikstof verminderen, heeft vanochtend met gemengde gevoelens gekeken naar de persconferentie waarbij het kabinet de maatregelen bekend maakte om uit de stikstofcrisis te komen

,,Het is toch treuzelen, treuzelen, treuzelen. Het is goed dat Rutte nu erkent dat er maatregelen moeten komen, dat er geen kunstjes meer toegepast kunnen worden. Maar het is veel te weinig voortvarend allemaal.’’

Uitkopen

Zo had het kabinet al kunnen beginnen met het opkopen van mestrechten van boeren die willen stoppen. Die rechten komen nu op de markt en worden opgekocht door boeren die willen uitbreiden. ,,Hoe makkelijk zou het zijn om als kabinet die rechten uit de markt te halen”, verzucht Vollenbroek. ,,Scheelt in tien jaar een reductie van de uitstoot met wel dertig procent. Dat doet er toe.’’

Ook begrijpt hij niet dat niet meteen gestart wordt met het uitkopen van boeren die door de stikstofregels nu al klem zitten. ,,Het gaat om drieduizend boeren. Als het CDA en de VVD echt begaan zijn met deze boeren, dan zouden ze niet zo lang wachten met het nemen van maatregelen.’’ 

Regelingen voor de boeren worden nu pas over enkele maanden verwacht.

‘Ik ga de bouw niet tegenhouden’

Quote

Alsof auto’s ’s nachts ineens geen uitstoot hebben

Johan Vollenbroek

Vollenbroek vraagt zich ook af of de maatregelen van kabinet juridisch wel houdbaar zijn. ,,Wat het kabinet nu doet is, is maatregelen nemen voor herstel van de natuur. Maar of het genoeg is om ter compensatie te dienen voor de bouw, is de vraag. Er ligt geen strak plan onder.’’

Niet dat Vollenbroek zelf van plan is weer te gaan procederen . ,,Ik ga de bouw niet tegenhouden. Maar wat anderen doen, is niet te voorspellen. En dit is vrees ik juridisch niet hard.’’

Onbegrijpelijk

Als het om het verkeer gaat, vindt Vollenbroek het onbegrijpelijk dat kabinet besloten heeft hard rijden in de avond en nacht gewoon te blijven toestaan. ,,Alsof auto’s ’s nachts ineens geen uitstoot hebben.’’ Wel is hij blij dat er nog niet gesproken is over een opkoopregeling voor oude, vervuilende auto’s. ,,Dat zou honderden miljoenen kosten, en je moet je afvragen of je dat geld daar aan moet uitgeven als je ziet wat er in de jeugdzorg en het onderwijs allemaal nog nodig is.’’ 

Oudere auto’s zijn weliswaar veel vervuilender dan moderne. Maar als steden steviger inzetten op het werken met milieuzones, waardoor bepaalde auto's niet meer de steden in mogen, verdwijnen die oude auto's vanzelf, denkt Vollenbroek.

In samenwerking met indebuurt Nijmegen