‘Boodschappen doen in de supermarkt is gevaarlijker dan vliegen’
InterviewWat doe je als Ondernemer van het jaar 2019 wanneer je bedrijf door een pandemie compleet tot stilstand komt? Nóg harder werken en zoeken naar nieuwe mogelijkheden, aldus Atilay Uslu (52), oprichter van Corendon. ‘We zijn klaar om weer helemaal los te gaan.’
Delen per e-mail
Zonder alle details te hoeven weten, wat doet u ’s ochtends als eerste? Kijken of er alweer een land extra ‘open’ is?
Atilay Uslu: ,,Ja, wie niet? Ik denk dat iedereen deze maanden wel opstaat met het nieuws. Dat geldt voor mij ook, zeker omdat ontwikkelingen snel gaan. Neem vorige week, toen opeens bekend werd dat Curaçao weer open zou gaan. Een lichtpuntje voor ons.’’
Jullie gaan tussen 26 juni en 1 juli weer vliegen op diverse bestemmingen die ‘geel’ zijn. Tegelijkertijd zijn er nog restricties. Turkije, een belangrijke bestemming voor Corendon, is oranje en niet open. Komt het dit jaar nog goed voor jullie?
,,2020 is voor ons een jaar om de schade te beperken. Het zou zomaar kunnen dat Turkije in juli wel opengaat. Maar zolang een land op oranje staat, vliegen wij daar niet op. Dan ben je namelijk niet verzekerd. Net als voor onze klanten is de situatie heel onzeker, we zitten in een rollercoaster. Wij zullen dit jaar geen winst maken. Sterker nog: als wij aan het einde van het jaar op nul uitkomen - geen winst en geen verlies - dan geef ik een groot feest.’’
Paspoortje Atilay Uslu geb. 1968 in Emirdag (Turkije):
Als Uslu 1 jaar is, verhuist de familie naar Haarlem. Na een mbo-opleiding elektrotechniek neemt hij op z’n 22ste de shoarmazaak van een oom over. Richt in 1994 met Yildiray Karaer MegaReizen op, in 2000 omgedoopt tot Corendon. Begint een eigen luchtvaartmaatschappij in Turkije. In 2011 volgt in Nederland Corendon Dutch Airlines, hij voegt hotels en resorts aan de organisatie toe. Sinds het aantreden van CEO Steven van der Heijden in 2014 fungeert Uslu als directeur.
En op de lange termijn?
,,In 2021 zijn we vooral voor de bank aan het werk, maar op de lange termijn komt het goed met Corendon. Zo loopt het aantal boekingen voor 2021 boven verwachting, een plus van 178 procent ten opzichte van vorig jaar. Qua omzet: vorig jaar hadden we voor 3,7 miljoen euro aan boekingen voor 2020; nu is dat al 11 miljoen euro voor 2021, over precies dezelfde periode.’’
U begon ooit met een shoarmazaak. Vier jaar geleden zei u dat ‘shoarma verkopen’ eigenlijk moeilijker was dan ‘reizen verkopen’. Dacht u daar de afgelopen maanden nog zo over?
(Lacht.) ,,Nee, reizen verkopen was de afgelopen tijd veel lastiger. Vanaf half maart stond alles stil, onze vliegtuigen, hotels, restaurants en beachclubs. We hadden nul omzet. En dat terwijl we harder werkten dan ooit: we haalden direct in de eerste week al onze klanten terug naar Nederland, we annuleerden reizen van 160.000 klanten, mensen konden gratis omboeken. Dat doet natuurlijk zeer: ik ben niet van het annuleren, ik ben van het boeken. Gelukkig boeken inmiddels weer ruim duizend mensen per dag. Wij zijn er op alle fronten klaar voor. Zo gauw we weer mogen vliegen op een bestemming, kunnen we helemaal los.’’
Wat horen jullie eigenlijk van je klanten?
,,Met stip op één, ook als ik mensen op straat tegenkom: ‘Wanneer mogen we weer?’ Daarnaast krijgen we veel hartverwarmende reacties van onze trouwe klanten. Vaak is de boodschap: hou ons geld maar, wij gaan volgend jaar wel op vakantie.’’
Wat zegt u tegen mensen die bang of huiverig zijn om in een vliegtuig te stappen?
,,Als je echt bang bent, moet je niet gaan vliegen. Stel dan je vakantie uit, boek je reis om: we hebben al onze klanten op 9 juni een mail gestuurd. Daarin staat dat je bij Corendon eenmalig je reis gratis kunt omboeken, tot oktober 2021. En tegen mensen die nog twijfelen zou ik willen zeggen dat vliegen, ook al vanwege de uitstekende luchtfiltering, heel veilig is. Sterker nog, boodschappen doen bij een supermarkt is gevaarlijker dan vliegen.’’
De reisbranche is blij met veel van de versoepelingen van nu. De site van de ANVR beantwoordt veelvoorkomende vragen van reizigers:
Hoe bepaal je naar welk land je kunt gaan?
Het ministerie van Buitenlandse Zaken houdt dit scherp in de gaten. Het voert overleg met de gezondheidsinstanties van andere landen. Via een kleurcodering wordt per land een advies gegeven. Dat vind je op de site nederlandwereldwijd.nl Er is ook een handige Reisapp Buitenlandse Zaken. Het reisadvies wordt per land dagelijks bijgehouden.
Wat betekenen die kleuren voor mijn boeking?
ANVR-ondernemingen volgen de reisadviezen die worden uitgebracht door het ministerie. Bij de kleur rood (‘niet reizen’) of oranje (‘alleen noodzakelijke reizen’) zal de reisonderneming de reis niet uitvoeren als gevolg van onvermijdbare en buitengewone omstandigheden. De klant heeft recht op terugbetaling van alle betaalde bedragen, maar geen recht op aanvullende schadevergoeding of zal in overleg met de reisonderneming de reis omboeken. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij rood of oranje over het algemeen ook geen dekking bieden als je toch afreist. Bekijk hiervoor je polisvoorwaarden. Bij de kleur geel(‘let op, veiligheidsrisico’s’) of groen (‘geen bijzondere veiligheidsrisico’s’) kan de reis- ondernemer de reis uitvoeren en gaat jouw vakantie door. Een reis- en annuleringsverzekering zal bij geel of groen over het algemeen dekking bieden. Bekijk daarvoor je polisvoorwaarden.
Mijn reis vindt plaats na de openstelling van de grenzen en gaat ook door, maar ik moet wel rekening houden met verschillende maatregelen die de bestemming van het ontvangende land stelt. Mag ik mijn reis op basis van deze maatregelen kosteloos annuleren?
Ja, je mag annuleren, maar niet kosteloos. Accepteer die maatregelen maar als het ‘nieuwe normaal’.
Vanwege de huidige onzekere situatie wil een klant niet voldoen aan de (aan)betalingsregels van de reisorganisator. Mag dat?
Nee, als de reiziger niet tijdig voldoet aan de (aan)betalingsregels, mag de reisorganisator de reis annuleren. De kosten zijn in principe voor de reiziger.
Wat doet Corendon om klanten ontspannen op vakantie te laten gaan?
,,In de eerste plaats: we gaan verantwoord op reis, dus geen polonaise-achtige toestanden. Verder hebben we een Corendon-terughaalgarantie: stel dat er een uitbraak komt in een land waar je op vakantie bent, dan halen we je gratis terug. En het is zeker mogelijk om relaxed en verantwoord naar de zon te gaan, ook al omdat het overal minder druk is. Hotels zitten door de afstandsregels maar voor de helft vol, dat is veel relaxter. Bovendien zijn hotels schoner dan ooit: normaal wordt er één keer per dag schoongemaakt, nu zes keer. En onze vliegtuigen worden normaal bij aankomst in 20 minuten gereinigd, nu nemen we er 50 minuten voor.’’
Lees door onder de foto.
Volgens RIVM-directeur Jaap van Dissel is de kans op besmetting in een vliegtuig bijzonder klein. U heeft hem niet toevallig een gratis reisje beloofd voor dat bericht?
,,Haha, nee hoor, we hadden eerder juist bonje met het RIVM (over de kwaliteit van de door Corendon aangeboden coronatests, red.), zo goed is onze relatie niet. Maar we waren uiteraard blij toen hij vertelde dat vliegen veilig is.’’
Hoe houd je in zo’n onzekere periode de moed erin voor het personeel?
,,We hebben wekelijks online live-events georganiseerd, waar iedereen zijn of haar vragen kon stellen. Natuurlijk zijn sommige mensen bezorgd of ze hun baan kunnen behouden, of Corendon dit wel overleeft. Wij moeten in deze tijd nóg meer ons best doen om klanten te overtuigen bij ons te boeken. En we zijn hard op zoek gegaan naar nieuwe mogelijkheden, nieuwe concepten.’’
En, gevonden?
,,Ja, met Costa Holanda, waarbij gasten in ons eigen Corendon Village Hotel bij Schiphol verblijven. We geven ze daarnaast gratis toegang tot Beach Club Zandvoort en allerlei faciliteiten. Het lijkt dus op een vakantie aan de Costa Brava, alleen dan aan de Costa Holanda. Het slaat gelukkig aan: we hebben al 5000 boekingen en de klantwaardering is erg hoog.’’
Bekijk hier de video over ‘Costa Holanda’:
Wat vragen jullie nu van klanten die naar het buitenland reizen?
,,Laat een coronatest doen voor je gaat. Doe je het niet voor jezelf, dan wel voor je medereizigers om te voorkomen dat je ze besmet. En houd gewoon afstand. We hebben ons personeel getraind om daar op te letten en er mensen op te attenderen. Maar we gaan geen politieagentje spelen: het moet wel vakantie blijven.’’
Er is een soort stuwmeer ontstaan, miljoenen mensen willen weg
Denkt u dat de reiswereld definitief verandert door corona?
,,Kijk naar vorige crises, oorlogen, aanslagen: zo gauw het weer kan, gaan mensen op reis. De afgelopen vier maanden kon niemand op vakantie naar het buitenland. Mensen missen vakantie en vooral de gezelligheid. Er is dus een soort stuwmeer ontstaan, miljoenen mensen willen nog weg.’’
Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders deze zomer niét op vakantie wil.
,,Ik kijk naar de mensen die wél willen, en dat percentage valt me erg mee. Sterker nog, als één procent van hen bij ons boekt, zijn we al uitverkocht. Daarover gesproken: ik denk dat de zakelijke markt wél verandert. De afgelopen maanden hebben veel mensen - ik ook - ontdekt dat online vergaderen prima werkt. Het aantal zakelijke vluchten zal daarom blijvend verminderen. Maar de vakantiebehoefte van mensen blijft altijd bestaan.’’
Gratis proefslaapvakantie
Corendon vliegt 1 juli met een aantal gasten naar Curaçao, dit is een soort testvlucht. Hoe ziet de nieuwe realiteit er uit als we straks weer buiten Europa op vakantie mogen, wat kan er straks ‘gewoon’ weer? De reisorganisatie verloot een aantal retourtickets inclusief een 3-daags verblijf in het Ultra All Inclusive Corendon Mangrove Beach Resort (5 sterren). Wil jij kans maken op deze gratis proefslaapvakantie, klik dan hier!
Dit verhaal is onderdeel van onze wekelijkse bijlage #NLStartOp. Het derde nummer staat in het teken van vakantie en kwam tot stand in samenwerking met DPG Media, Autotrack, Gaspedaal, indebuurt, Intermediair, Nationale Vacaturebank en de Ondernemer.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Consumentenbond: ‘Onmogelijk gemaakt voor reiziger om geld terug te krijgen’
Nederlandse luchtvaartmaatschappijen houden zich nog steeds niet aan de regels bij het aanbieden van vouchers, stelt de Consumentenbond. Zo zouden de maatschappijen het consumenten bijna onmogelijk maken om hun geld terug te vragen voor een geannuleerde vlucht. -
Koken & eten
In deze kibbeling van Albert Heijn zit geen flinter vis (wel rijst en mais)
Het aanbod aan visvervangers op de markt is nog klein. Er is zalm van soja en visvrije tonijn, maar vergeleken bij vleesvervangers blijft het aanbod nog ver achter. Albert Heijn maakt vandaag bekend kibbeling te gaan verkopen zonder vis. -
PREMIUMInterview
Hoe Corendon crashte door corona: ‘Zitten nu in overlevingsstand’
Corendon was op weg naar het beste jaar ooit, tot het coronavirus roet in het eten gooide. Nu dreigt ontslag voor een kwart van het personeel en hangt de reisorganisatie aan het infuus bij de banken en de overheid. Baas Steven van der Heijden vertelt over de grote worsteling. -
PREMIUM
Deze drie optimisten hebben zin in 2021: ‘Het is de truc om zélf de hoogtepuntjes te creëren’
Na het grijze, grauwe coronajaar 2020 waarin lichtpuntjes amper te vinden waren, is de behoefte aan optimisme en hoop groter dan ooit. Hoe kunnen we positief 2021 in? Drie optimisten aan het woord. -
PREMIUM
Sportclubs dicht? Met deze vijf oefeningen traint je kind in de speeltuin
Hoe komt je kroost aan beweging als het winter is en de sportclubs door corona dicht zijn? Coach Johan Gerets zet een kinderwork-out in elkaar.
-
10
Verplichte kusjes en knuffels voor oma en opa: doen of niet?
Bijna elke ouder kent de situatie wel: je komt opdagen voor een verjaardag of andere familiebijeenkomst met je kinderen en de tantes, ooms en grootouders komen onmiddellijk aangesneld om je kinderen te overladen met kusjes en knuffels. Natuurlijk is dat goed bedoeld, maar je ziet ook dat je kinderen enigszins overweldigd worden door al die handen, armen en lippen. -
Solitaire of Patience, de meest populaire onlinegame
Velen van ons kunnen het zich vast herinneren. In een tijdperk ver voordat we de beschikking hadden over smartphones, spelcomputers en Netflix, vermaakten we ons uren met dit spelletje op de computer: Patience. Wie heeft er niet met een gelukzalig gevoel voor zijn computer gezeten wanneer de speelkaarten zich al stuiterend over het scherm verspreidden. -
Breng foto's van je (over)grootouders tot leven met deze nieuwe techniek
Kijk jij wel eens naar foto's van je (over)grootouders en vraag je je daarbij af hoe ze in het echt bewogen en lachten? Met een nieuwe functie van MyHeritage, een stamboomservice uit het Verenigd Koninkrijk, is dat nu mogelijkheid geworden. Op die manier kun je je voorouders zien als nooit tevoren.