‘Influencers zijn ook gevolg van hoe ouders kind hebben opgevoed’
Waar komt de drang vandaan om likes te vergaren? Waarom willen mensen zichzelf zo graag zichtbaar maken? Het zijn vragen die filosoof en schrijfster Doortje Smithuijsen dreven voor haar boek ‘Gouden Bergen, portret van een digitale generatie’.
In een nieuwe aflevering van de podcast Toekomst van de Media gaan Thomas Boeschoten en Jaap van Zessen in gesprek met Doortje Smithuijsen over de wereld van influencers en hoe ver deze (soms) nog verwijderd lijkt te zijn van de traditionele media.
Deelbaar
Doortje omschrijft hoe de wereld om ons heen is veranderd: ,,We zijn de fase voorbij waarin we een selfie maakten, posten en dat was het dan. We kijken nu zo naar de wereld als iets wat deelbaar is en deelbaar moet zijn.” Ze voegt daaraan toe: ,,Weten we nog of we iets doen voor onszelf, of is het altijd voor dat potentiële moment van delen wat eraan zit te komen?”
Weten we nog of we iets doen voor onszelf, of is het altijd voor dat potentiële moment van delen wat eraan zit te komen?
We kennen allemaal wel de prachtige, jaloersmakende plaatjes van zogeheten influencers die ons worden voorgeschoteld op Instagram. Op een korte stedentrip rennen influencers zich soms gek door de stad en wisselen ze om de paar uur van outfit om maar zoveel mogelijk mooie foto's te hebben. Wat Doortje daarvan vindt? ,,Het is heel makkelijk om het treurig te vinden, maar anderzijds is het ook hun bread and butter. Er is nu ondertussen zoveel concurrentie, je moet steeds mooiere foto's maken met steeds prachtigere achtergronden. Het is ook gewoon een baan en je kunt het zien als je eigen winkeltje wat je zelf draaiende houdt. Als je het zo bekijkt vind ik het niet zo sneu.”
Digitalisering
Tijdens het schrijven van haar boek kwam Doortje erachter dat influencer worden niet altijd een bewuste keuze was, maar vaak ook een gevolg van hoe de maatschappij met iemand was omgegaan en hoe ouders hun kind hebben opgevoed. ,,Je groeit op in een wereld die enerzijds steeds meetbaarder wordt. Je krijgt rapportcijfers, Cito-toetsen, piepjestesten; je blijkt in allerlei cijfers te kunnen worden samengevat. En ondertussen digitaliseert de wereld om je heen heel snel: je gaat Sims spelen, op MSN, of gebruikt Habbo Hotel. Het zijn voorbeelden van de voorlopers van Facebook, waarop je jezelf kunt profileren en een beetje een tweede leven kunt hebben. Je staat er soms niet bij stil, maar dat heeft een hele generatie gevormd.”
Influencers versus traditionele media
Wat Jaap van Zessen fascineert, is dat de traditionele media nauwelijks over influencers schrijven. En dat terwijl het enorme gamechangers zijn met soms zelfs een miljoenenbereik. Zo had het AD over Noor de Groot (@queenofjetlags) één artikel geschreven, terwijl er over TV-persoonlijkheden dagelijks geschreven wordt. Doortje: ,,Influencers weten hoe er naar ze wordt gekeken door heel veel mensen uit de samenleving en ze willen eigenlijk het liefst van dat imago af. Ze proberen daarom voeten aan de grond te krijgen bij programma's en traditionele media. Het is erkenning door een wereld die ze niet erkent en waar ze júíst graag door erkend willen worden.”
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Vrouw met huilbaby vindt hartverwarmend briefje van buurvrouw op de deurmat
Soms heb je meer aan een goede buur dan aan een verre vriend. Deze vlieger ging de afgelopen maanden in coronatijd misschien nog wel meer op. Tamara uit Gouda is zo’n goede buur, want zij wil haar buurvrouw met huilbaby maar al te graag ontzien: ‘Als je tijd voor jezelf wil, wil ik wel met de baby wandelen’. -
Wat weet jij van het muziekjaar 2020? Speel onze quiz
Speel mee met De Grote Eindejaars Muziekquiz op AD.nl of in de AD-app, gepresenteerd door Qmusic-DJ Joost Swinkels. -
PREMIUMOmdenken
Ik hoef niet meer in de file en naar al die feestjes
Elke week proberen Annemargreet Dwarshuis en Berthold Gunster van Omdenken ons op een andere manier te laten kijken naar ongemakkelijke situaties in het dagelijks leven. -
PREMIUM
Mede dankzij corona heeft Vanessa nu haar eigen toko: ‘Stilzitten was geen optie’
Aan het begin van dit coronajaar had ze niet gedacht dat ze in december in Naaldwijk samen met haar man André een Indonesische toko zou runnen. Het gebeurde wel, sinds vorige week is ze bijna dag en nacht in de Prins Hendrikstraat te vinden. Op nummer 43, in Le Toko. -
Koken & Eten
Pizzaoven kopen: 'Voor een etentje met vrienden is zo'n rvs-oventje helemaal prima'
Tijdens warme zomerdagen houden we er bijna allemaal van om lang buiten te blijven zitten. En als je dan ook nog pizza kunt eten, is het meteen extra gezellig. Op internet vind je veel verschillende pizzaovens voor buiten, maar welke moet je hebben?
-
Renske (42) maakt prachtige kunstwerken op ‘lelijke’ elektriciteitskastjes
Geallieerden probeerden in 1945 een spoorlijn in Alphen te bombarderen, maar in plaats daarvan raakten ze een huis in het Alphense Hazeveld. Dat huis is door pencil-artist Renske Koster (42) nageschilderd op een elektriciteitskastje. ,,Die kastjes zijn anders een doorn in het oog, niemand vindt ze mooi.” -
Plak jij nog tekst met control-V? Dat kan slimmer
We kopiëren en plakken honderden keren per dag op onze computers, maar door het net even anders te doen kan het ons een stuk makkelijker af gaan. -
Deze spullen moet je uit je geparkeerde auto halen tijdens de hitte
De zon schijnt deze zomer weer op volle kracht en daar moeten we in de auto rekening mee houden. Sommige spullen kan je maar beter uit je geparkeerde auto halen, want ze kunnen voor problemen zorgen.