Volledig scherm
Pascalle Cosijnse van Bakkerij Olde Keizer by Frans © Robin Hilberink

Bakkerij Olde Keizer eerste dementievriendelijke winkel van Oldenzaal

OLDENZAAL - Bakkerij Olde Keizer by Frans is de eerste officiële dementievriendelijke winkel van Oldenzaal. Het bedienend personeel heeft daarvoor een speciale training gehad. Onderneemster Pascalle Cosijnse (45) vertelt waarom.

1) Waarom wilde u uw zaak graag dementievriendelijk maken?

„Ik kwam in de winkel in gesprek met iemand die een bijzonder speldje droeg, een vergeet-mij-nietje van Alzheimer Nederland. Dat speldje laat zien dat we mensen met dementie en hun naasten niet vergeten. Dat raakte me. Ik was zelf 28 jaar toen mijn vader te horen kreeg dat hij dementie had. Hij was 55 en is tien jaar later overleden. Na dat gesprek met die klant wilde ik ook wat doen.”

2) Wat heeft u gedaan om de winkel dementievriendelijk te maken?

„We hebben een bijeenkomst van het Alzheimer Café  bezocht en hebben met het al het bedienend personeel een training gekregen van iemand van Alzheimer Nederland. Hij legde uit wat signalen van dementie kunnen zijn en hoe je daar het best mee kunt omgaan.”

Quote

Dementie neemt toe, een op de vijf van ons kan het overkomen

Pascalle Cosijnse van Bakkerij Olde Keizer by Frans

3) Wat zijn die signalen?

„Een klant kan soms het besef van tijd en plaats kwijt zijn, niet doorhebben dat hij of zij aan de beurt is of juist nog niet. Moeite hebben met keuzes maken, verkeerde woorden gebruiken, verward of afwezig overkomen, dat soort dingen.”

4) Wat doet u dan? 

„We stappen op die klant af, gaan letterlijk naast hem of haar staan en vragen andere klanten of we eerst even deze meneer of mevrouw mogen helpen. Vervolgens stellen we hele gerichte, gesloten vragen. Dus niet: ‘Wat mag het zijn?’, maar veel gerichter: ‘Wilt u wit brood?  Nee? Bruin? Gesneden? Heel of half?’  Als wij op zo’n manier deze groep klanten beter kunnen helpen, dan vergroten we hun zelfstandigheid en de mogelijkheid om langer hun vertrouwde levenswijze voort te zetten.”

5) Hoe reageren andere klanten daar op?

„Heel goed, zeker als je achteraf even uitlegt waarom je eerst even die ene meneer of mevrouw hebt geholpen. Dementie neemt toe, een op de vijf van ons kan het overkomen.”