Volledig scherm
PREMIUM
Bart van der Ven woont in Rijen op een steenworp afstand van het spoor. Hij is één van de omwonenden op het traject Dorst, Rijen, Tilburg, Oisterwijk die meer last heeft gekregen van trillingen. Volgens Oosterhouter Theo Maton is er een eenvoudige oplossing, een golfbrekerscherm. © Johan Wouters / Pix4Profs

'Er is wel een oplossing voor trillingen door treinen tussen Dorst en Tilburg'

OOSTERHOUT/RIJEN - Er is wel degelijk een pasklare oplossing voor trillingen door passende treinen. Oosterhouter Theo Maton weet uit ervaring dat een 'golfbreker' van geboorde heipalen uitstekend kan werken. Deskundigen zijn benieuwd, maar terughoudend. 

Sinds enige tijd klagen omwonenden van het spoor op het traject Dorst-Rijen-Tilburg-Oisterwijk over een toename 'van en schade door trillingen. Theo Maton (70) van Vija Schroefboorpalen uit Oosterhout verbaast zich over berichten dat er geen snelle oplossing zou zijn voor trillingoverlast door treinen.  ,,Ik heb al eens een 'golfbrekerwand' van palen geboord om trillingen uit een fabriek te dempen voor een hele rij huizen. Dat werkte uitstekend.'' 

  1. MOB tegen vergunning Amercentrale: ‘Houtstook doet snelheidsverlaging in één klap teniet’

    MOB tegen vergunning Amercentra­le: ‘Houtstook doet snelheids­ver­la­ging in één klap teniet’

    GEERTRUIDENBERG - Milieuorganisatie MOB is in beroep gegaan tegen de nieuwe vergunning voor houtstook in de Amercentrale. De stikstofneerslag van de met biomassa gestookte centrale van RWE is zo groot dat alle beschermde natuurgebieden in Nederland worden getroffen, stelt Mobilisation for the Environment. ,,Ook wordt de stikstofwinst door de voorgenomen snelheidsverlaging naar 100 km/uur grotendeels teniet gedaan", aldus Johan Vollenbroek van MOB.