Volledig scherm
Informatieavond over de aanpak van de N631 Oosterhout Rijen in de Seterse Hoeve in Oosterhout © Niels van den Hoven

Omwonenden willen nieuwe rotondes in de Vijf Eikenweg tussen Rijen en Oosterhout


OOSTERHOUT/RIJEN - Twee nieuwe rotondes in de Vijf Eikenweg (N631) lijken de voorkeur te hebben bij de aanpak van de weg tussen Rijen en Oosterhout. Dat viel gisteren te concluderen tijdens de informatieavond van de provincie over de reconstructie van de N631.

De omwonenden en inwoners van Rijen en Oosterhout bogen zich in de Seterse Hoeve over de schetsen die de provincie heeft gemaakt voor de N631. En hoewel projectleider Theo Koekkoek van de provincie meerdere keren benadrukte dat de povincie 'nog geen keuze heeft gemaakt', viel de voorkeur van de bezoekers makkelijk te ontdekken. 

Het wegdek van de Vijf Eikenweg en Oosterhoutseweg (samen N631) is aan vervanging toe. Maar er speelt meer. Eerder dit jaar wees onderzoek van de Technische Universiteit Delft deze weg aan als een van de gevaarlijkste provinciale wegen van Nederland. Tussen 2014 en 2016 vielen er elf verkeersslachtoffers. 

Dus pakt de provincie niet alleen het asfalt aan, maar ook gevaarlijke oversteken voor fietsers en de kruisingen met de Nassaulaan (Rijen) en de Ketenbaan (Oosterhout). 

Kruising of rotonde

Voor de laatste kruising liggen twee opties op tafel: een kruising met verkeerslichten of een rotonde. Koekkoek stelt dat de risico's op ongelukken bij een rotonde lager zijn. ,,Als iedereen zich bij een kruising met verkeerslichten aan de verkeersregels houdt, is er niks aan de hand. Maar er zijn altijd mensen die menen door rood te moeten rijden. Als dat gebeurt, heb je alsnog een klapper." De bezoekers van de informatieavond weten het wel: een rotonde, 'want dat lijkt me veiliger', is een veelgehoorde reactie. 

Tunnelbak

Diezelfde voorkeur voor een rotonde blijkt bij de varianten voor de kruising met de Nassaulaan. Daar tekenden de provincie meer opties: een rotonde, twee kruisingen in een tunnelbak (een voor een snelheid van maximaal 50 per uur, de ander voor 80 per uur) en een gelijkvloerse kruising. Alle met een tunnelbak onder het nabijgelegen spoor. Eén variant is zonder tunnel onder het spoor. Maar die heeft bij niemand de voorkeur. ,,Geen tunnel is geen optie voor mij", zei een van de bezoekers. 

Veel ligt nog open; de provincie kiest aan het einde van dit jaar. Wat al wel helder lijkt: bij de fietsoversteekplaatsen komt een middengeleider op de weg zodat fietsers niet in een ruk de N631 over hoeven te steken, maar halverwege veilig kunnen wachten.

  1. 'Alles gaat in overleg met Maarten zelf'

    'Alles gaat in overleg met Maarten zelf'

    WASPIK - De Waspikse zwemmer Maarten van der Weijden staakte maandag, op advies van zijn dokter, na 164 kilometer zijn Elfstedenzwemtocht. Hij ondernam dit weekend deze haast extreme onderneming om aandacht te krijgen voor het KWF Kankerfonds. Of hij in thuisstad Waspik gehuldigd wordt na zijn uitzonderlijke prestatie is nog niet bekend. ,,Onze burgemeester Nol Kleijngeld gaat maandagavond naar de huldiging in Leeuwarden. Hij zal ter plekke met Maarten overleggen wat voor hem het prettigste aanvoelt, daar staan wij open in", geeft een gemeentewoordvoerster aan.