Volledig scherm
De Stelvenseweg richting de bromtol rotonde in Oosterhout. © Pix4Profs/René Schotanus

Verkeersstudie Oosterhout: komst turborotonde levert geen extra verkeersdruk voor Made op

OOSTERHOUT - De komst van een turborotonde op de locatie van de Bromtol bij Weststad zal geen extra verkeersdruk opleveren van en naar Made. Ook tijdens de reconstructie ervan verwacht het college van B en W in Drimmelen geen extra verkeer in het dorp.

Op 18 februari buigt de Oosterhoutse gemeenteraad zich over de voorkeursvariant van het college: een vijftaks turborotonde. Als hij er komt, zal de verkeersdrukte bij de op- en afritten van de A59 en in de kern van Made gelijk blijven. "De situatie wordt qua doorstroming verbeterd van de Weststadweg en de afstroming van Weststad 3", schrijft het college van Drimmelen. Het baseert zich op de verkeersstudie die Oosterhout heeft laten uitvoeren.

In dat onderzoek is ook rekening gehouden met ruimtelijke ontwikkelingen, zoals de uitbreiding van de Brieltjenspolder en de vestiging van een overslagbedrijf. Het college geeft de uitleg op schriftelijke vragen van raadslid Hanneke de Bruijne (PvdA) over de verkeersstudie. 

"Hieruit blijkt dat het verkeer vanuit de Brieltjensweg in de toekomst een iets langere wachttijd zal hebben", schrijft ze. Volgens het college blijft de situatie op de Brieltjensweg gelijk.

Als de Oosterhoutse gemeenteraad groen licht geeft, wordt medio september 2020 gestart met de reconstructie van de rotonde. Ook dan zal er volgens het Drimmelense college weinig verkeershinder zijn. 

"Met de aannemer is afgesproken dat er rekening gehouden wordt met de leefbaarheid in Made."