Actiegroep Leraren in Actie bij de onderwijsstaking van november vorig jaar
Volledig scherm
Actiegroep Leraren in Actie bij de onderwijsstaking van november vorig jaar © ANP

Grijp in, het onderwijs zakt steeds verder weg

OpinieHet noodplan dat de drie grote steden deze week presenteerden aan onderwijsminister Slob is slechts een noodverband, zegt Mohammed Guellaï, zelf leerkracht. ,,Hoelang kijkt de minister nog lijdzaam toe?’'

Quote

Dit kabinet kiest ervoor de loonkloof tussen primair- en voortgezet onderwijs te laten bestaan. Dat kan. Wees er dan wel eerlijk over dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van ons onderwijs

Mohammed Guellaï

Amsterdam, Den Haag en Rotterdam presenteerden een noodplan tegen het lerarentekort aan minister Arie Slob. Het moment dat deze noodplannen van kracht worden nadert. Grotere klassen, meer onbevoegden voor de klas, minder onderwijstijd. Deze kortetermijnplannen zijn uit nood geboren. Ze gaan ten koste van de kwaliteit van het onderwijs.‎

De Inspectie van het Onderwijs erkent dat het lerarentekort kansenongelijkheid vergroot. Het ministerie van OCW neemt dit voor kennisgeving aan en neemt geen‎ verantwoordelijkheid. De tekorten zijn het grootst op scholen met de meest kwetsbare leerlingenpopulatie. Daar lopen de tekorten op tot 40 procent. Het ministerie verwacht nu van scholen een Houdini-act; dat met zulke tekorten dezelfde ‎onderwijskwaliteit wordt gehandhaafd. Maar dat bestaat niet.‎

In hun brandbrief aan minister Arie Slob geven de wethouders van de drie grote steden ‎aan dat de noodmaatregelen tegen het lerarentekort bij lange na niet voldoende zijn. Er wordt een te rooskleurige weergave van de werkelijkheid gegeven. De problemen zijn veel groter dan de minister doet geloven. De wethouders hebben het over ‘dweilen met de kraan open’.‎

Zij-instromers

Mensen met andere beroepen kunnen in veel gevallen als zij-instromer aan de slag in het basisonderwijs. Zij komen direct, tegen betaling, voor de klas. Ondertussen halen zij in maximaal twee jaar hun bevoegdheid. Vanwege het nijpende lerarentekort worden deze zij-instromers zonder adequate begeleiding direct voor de zwaarste opgave geplaatst. Zij komen binnen op scholen met de meest kwetsbare leerlingen, waar de beste leerkrachten nodig zijn voor goed taalonderwijs.‎

Zij-instromers hebben tijd nodig om zich een nieuw vak eigen te maken. Ze verdienen goede begeleiding. Leerkrachten die zelf onder verhoogde druk staan moeten hen begeleiden. Dit komt totaal niet van de grond. Deze nieuwe leerkrachten verdienen een eerlijke kans en een zachte landing. Nu wordt ‎er roofbouw gepleegd. Ze worden opgerookt. De uitstroom laat zich raden.‎

Minister Slob schermt graag met het aantal zij-instromers. Het is echter onduidelijk of zij-instromers langdurig in het onderwijs blijven. Daar is geen onderzoek naar gedaan. Onvoorstelbaar. Als je investeert in zij-instroom moet je beschikken over cijfers om te kunnen monitoren hoe dit traject verloopt, ook om verbeteringen aan te kunnen brengen.‎

Loonkloof

Dit kabinet kiest ervoor de loonkloof tussen primair- en voortgezet onderwijs te laten bestaan. Dat kan. Wees er dan wel eerlijk over dat dit ten koste gaat van de kwaliteit van ons onderwijs. Dat ligt niet aan de scholen. Dat ligt aan falend beleid. Hoelang nog kijken de bewindslieden op het ministerie van OCW lijdzaam toe hoe wij verder wegzakken in deze onderwijscrisis?‎

Mohammed Guellaï is leerkracht bij IKC Tuindorp in Amsterdam.