Volledig scherm
© AD/Joost Hoving

Kabinet moet zich niet afsluiten voor impopulaire boodschap over biomassa

commentaarMinister Eric Wiebes (Economische Zaken) koestert zijn eigenzinnige imago. Maar dat moet niet doorslaan. De manier waarop hij omgaat met kritiek op biomassacentrales, doet vrezen dat hij met vingers in de oren eigenwijs doormarcheert.

Zo adviseerde de commissie-Remkes de miljarden euro’s aan subsidies voor biomassacentrales te heroverwegen. Volgens de commissie stoten de kleinere centrales die nu in wijken worden ontwikkeld om huizen te verwarmen of energie op te wekken te veel stikstof uit. Wiebes’ reactie was donderdag bizar: ,,Wat Remkes adviseert, gaat tegen ons beleid in. Ik vond dat een wat wonderlijk advies.’’ Dus adviezen die niet passen in het kabinetsverhaal doen er blijkbaar niet toe.

Ook Wiebes’ reactie op een rapport van de Europese koepel van nationale wetenschappelijke academies (EASAC) gaf te denken. Volgens de wetenschappers is biomassa helemaal niet klimaatvriendelijk. Het hele idee is dat bomen die worden opgestookt in centrales worden vervangen door nieuwe bomen die weer CO2 opnemen. Maar die berekening klopt alleen op papier, in werkelijkheid stoot biomassa meer CO2 uit dan kolen en duurt het jaren voor nieuwe bomen zijn volgroeid, als ze al opnieuw worden aangeplant. Pijnlijk voor het kabinet, want om aan de klimaatdoelstellingen van Parijs te voldoen zet het juist in op meer biomassa als energiebron. Wiebes wil echter niet nog eens kritisch naar onze strategie te kijken. ,,Er zijn allemaal wetenschappers die dingen beweren.’’ Zolang de Europese Commissie zegt dat dit mag, doen we het, zei hij.

Natuurlijk zijn er ook wetenschappelijke studies die juist positief zijn over biomassa. En het kabinet stopt bijvoorbeeld al de subsidie op bijstook van houtsnippers in kolencentrales. Maar door zich bij voorbaat af te sluiten voor tegenargumenten, doen Wiebes en het kabinet hetzelfde als klimaatontkenners: selectief shoppen in de wetenschap. Terwijl de ervaring leert dat we vaker beleid bij moeten stellen door voortschrijdend inzicht. Zo tanken automobilisten sinds deze week brandstof die voor 10 procent is aangevuld met biobrandstof, deels palmolie. Dat was een Europese afspraak. Inmiddels is besloten dat vanaf 2030 palmolie wordt verboden omdat we tussentijds hebben geconcludeerd dat deze biobrandstof – ook al doet de naam anders vermoeden – toch niet zo milieuvriendelijk is.