Net voor verkiezingen nog even 'geschiphold'
OpinieEr wordt nog steeds gerommeld met cijfers van Schiphol en Lelystad Airport, minister Van Nieuwenhuizen (VVD) draait net zolang aan de knopjes tot de effecten gunstig genoeg zijn, stelt Suzanne Kröger.
Delen per e-mail
Vier jaar geleden begon ik als Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Een van de eerste dingen die ik behandelde was het gesjoemel rond Lelystad Airport.
De vliegtuigen bleken veel lager te moeten vliegen en dus klopten de cijfers over geluidsoverlast niet. Minister Van Nieuwenhuizen beloofde beterschap: Het vertrouwen in de overheid moest hersteld worden. We zijn bijna vier jaar verder en de cirkel is rond: de laatste stukken die ik gekregen heb gaan over Lelystad Airport en Schiphol. En nog steeds wordt er gerotzooid met de cijfers om de natuurvergunning rond te krijgen. De minister draait net zolang aan alle knopjes en rekenmodellen totdat eruit komt dat Lelystad open kan en Schiphol 500.000 vluchten mag uitvoeren.
Presenteerblaadje
Terwijl alle boeren hun stikstofuitstoot moeten verlagen, krijgt de luchtvaart haar vergunningen op een presenteerblaadje aangereikt. Maar niet alles kan. Alle sectoren moeten in actie voor het klimaat en de natuur: de boeren, de automobilisten, de zware industrie. En dus ook de luchtvaart. Deze VVD-minister wil er niet aan. Ze blijft zich in allerlei bochten wringen om de luchtvaart uit te zonderen van de normale regels. De luchtvaartlobby heeft de minister volledig in haar zak.
Terwijl de Kamer met reces is, haalt deze minister nog een laatste sjoemeltruc uit
Nog een voorbeeld. Schiphol heeft geen geldige natuurvergunning voor stikstof. De situatie wordt gedoogd. En omdat er geen wettige regels zijn, kan er niets gehandhaafd worden. Bewoners die klagen over geluidsoverlast krijgen te horen: er is geen vergunning, dus we kunnen Schiphol niet beboeten. Volgt u het nog? Ik niet. Als ik een illegale schuur bouw en de gemeente spreekt mij daarop aan kan ik ook niet zeggen: 'Ik heb geen vergunning, dus u kunt ook niet controleren of dit mag.'
Nu wil de minister de luchthavenvergunning regelen zodat er wel gehandhaafd kan worden bij klachten. Dat lijkt een verbetering, maar zoals altijd: the devil is in the detail.
Schiphol beroept zich op de stikstofruimte die ze in 2008 gekregen hebben. Alleen is er toen slechts gekeken naar geluidsoverlast. Het effect op de natuur door de stikstofuitstoot is niet goed bekeken, Schiphol kreeg een stikstofvergunning waarbij ze meer mogen uitstoten als ze meer gaan vliegen.
Aparte regels
Dat is dus een uitnodiging om steeds meer te vervuilen, niet minder. Als we allemaal de opdracht hebben om stikstof te reduceren en één partij aparte regels krijgt om gewoon door te groeien, dan weet je dat er iets mis is.
Aan het eind van haar termijn, terwijl de Kamer met reces is, haalt deze minister een laatste sjoemeltruc uit om de luchtvaart de komende jaren lekker door te laten groeien. Niks herstel van vertrouwen: we worden weer geschiphold!
Suzanne Kröger is Tweede Kamerlid voor GroenLinks.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMColumn
Dit is in vele opzichten een tragisch incident in het doorgeslagen progressieve denken
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
Koken & eten
Met deze betaalbare koffie gaat Blokker de concurrentie aan met andere cupjes: 'Dan maar minder marge’
Het begon vorig jaar met een eigen koffiecupmachine. Nu gaat huishoudketen Blokker een stap verder. Vandaag lanceert de winkelketen vier smaken koffie onder de eigen naam. Het is voor het eerst dat Blokker eigen voeding gaat verkopen. Blokker-ceo Jeanine Holscher noemt het een volstrekt logische stap. -
PREMIUM
Gommers begeeft zich op andermans terrein, zonder oog te hebben voor de onrust die dat kan veroorzaken
Özcan Akyol schrijft drie keer per week over wat hem bezighoudt. -
Steffan (34): ‘Ik zou het dubbele kunnen verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Steffan (34) werkt 26,5 uur per week als communicatiemedewerker voor een kunstinstelling. -
PREMIUMColumn
Het openen van terrassen zou ruimte in steden geven, waar gewoon te weinig groen is
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt.
-
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
Frank in quarantaine
Ik kreeg het vermoeden dat slaapmiddelen de apotheken uitvliegen
Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 332. Lees alle eerdere afleveringen hier terug. -
13
Reacties op volle parken: ‘Ik erger me dood aan de verwende, onopgevoede jeugd’
Lezers van onze krant en site kunnen zelf een ingezonden brief sturen via brieven@ad.nl. Hieronder een selectie van de lezersbrieven die vrijdag 26 februari in de krant verschenen over onder meer de kritiek op Tweede Kamervoorzitter Khadija Arib en de volle parken.