Volledig scherm
© ANP

ProRail en NS willen nu juist investeringen zien

OpinieMinister Van Veldhoven moet afzien van haar plan om van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan te maken, stellen Michiel Boer en Henri Janssen van de vakbond FNV Spoor. Omarm liever het investeringsplan van ProRail en NS.

De laatste vijf jaar presteren ProRail en de NS beter en beter. Het gaat eigenlijk geweldig. Toch wil minister Stientje van Veldhoven van Milieu en Wonen (D66), ProRail omvormen tot een zelfstandig bestuursorgaan.

Wij vragen haar: waarom? Waarom wilt u iets 'repareren' wat helemaal niet kapot is? De klanttevredenheid en punctualiteit van NS zijn nog nooit zo goed geweest. Dit als gevolg van de huidige gelijkwaardige samenwerking met ProRail. Volgens ons leidt omvorming van ProRail naar een zelfstandig bestuursorgaan tot een grote afstand tussen ProRail en de NS en andere vervoerders. ProRail moet dan bij elk wissewasje rekening houden met de kans op het matje geroepen te worden door de minister of de Tweede Kamer, in plaats van alle aandacht te richten op de operationele taken, zodat problemen meteen worden opgelost.

Quote

Iedere ingreep om ProRail en NS uit elkaar te halen, gaat ten koste van de kwaliteit

Voor FNV Spoor geldt dat spoorvervoerders en de rails waarover ze rijden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Iedere ingreep om ProRail en NS uit elkaar te halen, gaat ten koste van de kwaliteit. In haar advies van 17 februari kraakte de Raad van State dit idee van de minister volledig af. De volgende organisatie in een lange rij. De minister van Milieu en Wonen wekt valse verwachtingen en ze geeft een verkeerde voorstelling van zaken. Het lijkt er ook op dat zij de enige is die nog in dit onzalige plan gelooft. Naast de Raad van State hebben diverse organisaties, VNO-NCW, Deltalinqs, EVO-Fenedex, Branche Organisatie Zeehavens, Koninklijk Nederlands Vervoer, Federatie Mobiliteit Nederland, NS, Reizigersorganisatie Rover, or ProRail en wij, FNV Spoor, al aangegeven dat dit plan absoluut niet in het belang van de spoorsector, noch dat van de reiziger is.

Dus minister Van Veldhoven, nogmaals: waarom iets willen repareren wat niet kapot is? Er is geen enkele reden om deze organisatiewijzigingen door te zetten. Waarom willen we hier-voor 4 miljoen euro per jaar betalen? Extra investeringen, die betaald worden uit de schatkist voor iets wat nu zeer goed functioneert?

Zet het sein op rood. FNV Spoor ziet heel andere uitdagingen. ProRail en NS dienden eind vorig jaar bij het kabinet een investeringsplan in ter waarde van 21 miljard euro. Want door te investeren in betere en snellere treinverbindingen wordt het voor mensen aantrekkelijker te kiezen voor duurzaam vervoer. Die inspanning begint in Den Haag. FNV Spoor zou graag zien dat minister Van Veldhoven investeert in een toekomstbestendig spoor.

Want een goed functionerend spoor dat de verwachte groei vlekkeloos aankan, helpt ook om de klimaatdoelen te realiseren. Daarvoor mag van FNV Spoor het sein op groen. 

Michiel Boer en Henri Janssen zijn bestuurder bij de vakbond FNV Spoor.