Volledig scherm
© Marieke Amelink

Toon ambitie met snel spoor naar buurlanden

OpinieCDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch wil dat het kabinet werk maakt van snelle spoorverbindingen met onze buurlanden België en Duitsland. 'Want over papieren plannen kunnen geen treinen rijden.'

Het is hoog tijd dat het kabinet meer ambitie toont om snelle grensoverschrijdende treinverbindingen met onze buurlanden tot stand te brengen. Al jaren wordt hierover gepraat, maar over papieren plannen kunnen geen treinen rijden. Er moet een tandje bij.

Een betere aansluiting met andere landen is niet alleen in het belang van grensregio's en economische ontwikkeling, maar levert ook een grote bijdrage aan minder drukte op de weg.

We worden ons steeds bewuster van de gevolgen van ons vlieggedrag. Snelle internationale spoorverbindingen kunnen hét alternatief zijn voor korte afstandsvluchten.

Het draagvlak is er, nu nog de daadkracht. Ik kijk uit naar de Luchtvaartnota die de minister in december presenteert, waarin speciale aandacht wordt ‎besteed aan een scenario 'Railport Schiphol'. Ik pleit ervoor om innovatie te stimuleren en te verzilveren. Met de huidige technieken is een supersnelle (zweef)trein geen sciencefiction meer, maar een realistische optie.‎

Toch zijn er meerdere treintrajecten waar de potentie nog onvoldoende wordt benut. Op slechts 18 kilometer van het Limburgse Heerlen ligt een stad met bijna een kwart miljoen inwoners. Aken, in Duitsland, is een enorme internationale 'hub'. Als Aken in Nederland lag, zou iedereen het gek vinden dat er geen goede treinverbinding is tussen Heerlen en Aken.

Quote

Wat mij betreft komt er een internatio­na­le top van de drie landen met als onderwerp het spoor

De infrastructuur is aanwezig, de Duitsers staan ervoor open, maar ergens ontbreekt de drang om het te realiseren. Waardoor er alleen op papier een snelle treinverbinding Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen-Aken bestaat. Zo zijn er meer ‎lijnen waarover alleen gepraat wordt. Denk aan Terneuzen-Gent, of Amsterdam-Berlijn.

Ons paradepaardje, de Betuwelijn, heeft vijf miljard gekost, maar wordt nog steeds niet optimaal benut. Daar ligt het probleem aan de Duitse zijde, waar nog maar weinig vergunningen zijn afgegeven. Gelukkig zijn er wel lichtpuntjes, zoals de spoorverbinding Eindhoven-Düsseldorf, die naar verwachting in 2024 gereed is.

Het kan dus wel.‎

Natuurlijk kost het geld. Maar ons land is gebaat bij snelle verbindingen. Dus laten we niet vergeten wat betere spoorverbindingen op termijn opleveren. Zeven van onze provincies grenzen ‎aan Duitsland en België. Dat zijn zeven economische regio's die een boost krijgen bij‎ snelle spoorverbindingen, zowel naar de Randstad als naar de buurlanden. En die belangen zijn wederzijds.

Wat mij betreft wordt er eindelijk een internationale spoortop tussen de drie landen georganiseerd. Internationale samenwerking kan zorgen voor een doorbraak. Dan worden de juiste wissels gezet om bereikbaarheid in binnen- en buitenland over het spoor te verbeteren en wordt de trein een aantrekkelijker alternatief.‎

Mustafa Amhaouch (CDA), is woordvoerder spoor en luchtvaart in de Tweede Kamer.