Volledig scherm
De gevaarlijke fietsersoversteekplaats op de kruising Wethouder van Eschstraat in Oss. Fotograaf: Van Assendelft/Jeroen Appels © Van Assendelft/Jeroen Appels

‘Oss meet met twee maten bij verkeersveiligheid’

OpinieVincent Lagendijk snapt niet veel van de manier waarop Oss omgaat met de verkeersveiligheid in de gemeente, vooral als het gaat om de Wethouder van Eschstraat en de Raadhuislaan. ‘Gaat het om mensen of om verkeerstechnische zaken?’,  schreef Lagendijk aan het Brabants Dagblad.

De gemeente Oss hanteert opvallend verschillende maatstaven met betrekking tot verkeersveiligheid. Eerder dit jaar werd de aanpassing van het kruispunt aan de Raadhuislaan binnen twee maanden teruggedraaid. Dit gebeurde na een reeks aanrijdingen tussen fietsers en auto’s. Voor de gemeente was dit onaanvaardbaar – wethouder Van Orsouw beweerde in het Brabants Dagblad dat ’[h]et enige dat relevant is, is dat er geen gewonden meer mogen vallen’. Ongevallen waren duidelijk de maatstaf voor de verkeersveiligheid.

Niet overal hetzelfde binnen gemeente

Maar dit is blijkbaar niet overal hetzelfde binnen de gemeente. Iets verder op de kruising van de Wethouder van Eschstraat regent het ook ongelukken sinds de zomer, waarvan één zelfs met een dodelijke afloop. Hier ziet de gemeente echter geen reden om in te grijpen omdat bij woorden van een gemeentelijke woordvoerder dat de ‘inrichting van de weg deugt’ en het  ‘dus […] weinig zin [heeft] om de kruising om te bouwen’ (Roy van der Lee, ‘Ongelukken fietsstraat Oss: gemeente ziet geen reden voor aanpassen kruising’, in Brabants Dagblad, 5-9-2019). Op de Wethouder van Eschstraat geldt blijkbaar een verkeerstechnische maatstaf voor veiligheid.

De gemeente zou er echter beter aan doen met één maat te meten, die bij voorkeur het menselijke aspect (‘er mogen geen gewonden meer vallen’) boven verkeerstechnische kennis (‘de inrichting van de weg deugt’) stelt. Ze is het verplicht aan haar burgers.

Vincent Lagendijk, Oss.