Volledig scherm
© Joost Hoving

De waarde van onze journalistiek

Beste abonnee, 

Dit is de eerste van een nieuwe, maandelijkse ‘brief’ waarin wij je bijpraten over wat er op de redactie gebeurt. Mag ik meteen beginnen met wat ons deze maand zo positief heeft verrast? Het vertrouwen van jonge mensen in nieuwssites als die van ons neemt sterk toe, zo blijkt uit recent onderzoek. De bereidheid om voor journalistiek te betalen ook. Dat is verheugend, want goed geïnformeerde burgers dragen bij aan een betere samenleving, geloven wij.

Eerst maar even de cijfers. Vorig jaar noemde nog 43 procent van de ondervraagde ‘millennials’ sociale media als belangrijkste nieuwsbron, zo staat in dit onderzoek. Dit jaar is dat gedaald tot 25 procent. Nieuwssites als AD.nl stegen juist van 42 naar 56 procent. De schandalen rondom privacy en de manipulatie van gebruikers eisen hun tol, lijkt het. Voor wie daar meer over wil weten, kijk op Netflix de documentaire The Great Hack. Of lees onze eigen verhalen terug over hoeveel sociale media van hun gebruikers weten, zoals deze en deze

Sociale media zijn geweldig als het gaat om het delen van foto’s of meningen, zeker met vrienden en familie. Maar journalistiek is meer dan een mening. Het is ook meer dan twee meningen tegenover elkaar zetten. Journalistiek is uitzoeken hoe het zit, hoe het werkt, wie welk belang heeft, en wie wat verborgen houdt.  Daar heb je vakmensen voor nodig, met ervaring en met tijd om voor je te gaan graven.

Volledig scherm
© Shutterstock/AD

88.000 nieuwe abonnees

Dat de bereidheid om voor journalistiek te betalen toeneemt, niet alleen bij jongeren, merken we dit jaar zelf ook. Ik zou zelfs zeggen: de bereidheid is veel groter dan de meeste toekomstvoorspellers voor mogelijk hielden.  Wat Spotify voor muziek en Netflix voor series voor elkaar hebben gekregen, is Nederlandse uitgevers in 2019 ook aan het lukken. Alleen AD heeft er dit jaar al 88.000 digitale abonnees bijgekregen! Elke dag, zeven dagen per week, kiezen tientallen mensen ervoor zich met AD te verbinden. Dat is om drie redenen belangrijk. 

1. Voor een onafhankelijke nieuwsorganisatie is het niet goed te leunen op één bron van inkomsten. De krant wordt vanouds betaald door lezers en adverteerders, het is gezond als dit bij de digitale verschijningsvormen van onze krant niet anders is.

2. Journalistiek kost nu eenmaal geld. Met jouw bijdragen hebben we een redacteur, Annemieke van Dongen, zich kunnen laten specialiseren in het onderwerp klimaat. En hebben we dit jaar de beste Ajax-watcher die er rondloopt, Freek Jansen, van Voetbal International naar AD kunnen halen.

3. Dat geld moet door álle lezers worden opgebracht. Het is niet eerlijk als abonnees voor de krant betalen en dat de stukken online vervolgens voor iedereen gratis te lezen zijn. Dat doen we dus ook niet meer. Online kunnen bezoekers drie premiumartikelen per maand gratis lezen, meer niet.  Eenmaal abonnee kun je alle artikelen onbeperkt lezen.

Premium

Maar waarom zijn dan niet álle artikelen premium, zul je je afvragen. Waarom staat niet alles achter een ‘betaalmuur’, zoals bij Volkskrant of Trouw? Dat is omdat AD.nl allereerst een nieuwssite is. Ons publiek verwacht niet alleen achtergrond en duiding, maar ook dat wij het laatste nieuws het eerst hebben. Op elk moment van de dag. En dat doen we met plezier. En met resultaat. Inmiddels bezoeken bijna drie miljoen mensen per dag AD.nl, omdat zij weten dat zij daar het laatste nieuws vinden, duiding op een manier die je snapt, en verhalen over gewone mensen die iets bijzonders doen. Kijk ook maar hoe vaak andere media nieuws van AD citeren.

Maar in dat laatste zit meteen ook het probleem. Als wij al ons nieuws achter een betaalmuur zouden zetten, hoeft een gratis concurrent alleen maar even een abonnement te nemen, het nieuws over te tikken, voor de beleefdheid er een bronvermelding bij te doen en weg is ons bezoek. Daarom zetten we nieuws dat makkelijk is samen te vatten en over te nemen voor iedereen toegankelijk op de site. Al die bezoekers zien in elk geval de boodschappen van onze adverteerders, en dragen op die manier aan onze inkomsten bij. En de bijzondere verhalen die alleen wij hebben en die je niet zo makkelijk overtikt, zetten we premium. De columns van Angela de Jong, Nynke de Jong, Özcan Akyol en Saskia Noort bijvoorbeeld. Afgelopen weekend was dit nieuws over de stikstofproblemen voor iedereen te lezen, maar deze goed uitgezochte veertien vragen en antwoorden over stikstof waren alleen voor abonnees. Logisch, redacteuren Annemieke van Dongen en Ton Voermans hebben een paar dagen uitzoekwerk gedaan om dit zo helder mogelijk voor je op een rijtje te zetten. Daar heb je wat aan.

Kortom, goed nieuws, het aantal abonnees stijgt. En wij zijn blij met élke abonnee. Of deze nou zes dagen per week de krant leest, vijf dagen de digitale krant en alleen op zaterdag papier of alleen onbeperkt toegang wil tot site en app. Zo betalen steeds meer mensen mee aan de journalistiek die je, hoop ik, naar tevredenheid informeert, helpt en vermaakt.

Hartelijke groet,

Hoofdredacteur Hans Nijenhuis

Heb jij een vraag, idee of reactie voor de redactie? Die kun je hieronder kwijt 

  1. Journalist hoorde elke dag ‘wees voorzichtig want dit is Kenia’
    Over ons

    Journalist hoorde elke dag ‘wees voorzich­tig want dit is Kenia’

    Oud-topman Philips (69) verdwijnt tijdens ‘vechtscheiding’ in Kenia. Zo luidt de kop boven het artikel over de Nederlandse Tob Cohen dat op 2 augustus op deze site verschijnt. De verdwijningszaak, die een tragische climax zou krijgen en nog steeds niet is opgelost, houdt journalist Caspar Naber vrijwel dagelijks bezig en bracht hem zelfs naar Nairobi. Hoe pak je zo’n drama aan en wat doet het met je? Nabers zoektocht in zijn eigen woorden.